Δευτέρα 10 Ιανουαρίου 2011

ΜΑΘΗΤΕΙΑ ΣΤΗΝ ΟΜΟΡΦΙΑ - Εικόν' αχειροποίητη



O κυρ-Αλέξανδρος ούτε πως το φανταζόταν ποτέ πως δεκαετίες μετά την αναχώρησή του θα βρίσκονταν συνθέτες που θα μελοποιούσαν τα ποιήματά του και τα στιχουργήματά του.
Θα παρουσιάσουμε από την Ιδιωτική Οδό, όσο μας είναι δυνατόν, τον μελοποιημένο Παπαδιαμάντη, που πια δεν είναι λίγος.
Το Εικόν' αχειροποίητη, ένα ποιημάτιο που είναι ενσωματωμένο στο διήγημα του Σκιαθίτη
Ειδύλλιον της Πρωτομαγιάς, έχει γνωρίσει ήδη τέσσερις μελοποιήσεις!
Η μια ήδη τριακονταετής! Του Σταύρου Κουγιουμτζή στον δίσκο του 1982 Μικραίνει ο κόσμος. Η Αιμιλία Κουγιουμτζή τραγουδάει την μελισματική μελωδία δύο μόνο στροφών από το ποίημα.
Αντίθετα, η νεώτερη μελοποίηση του Ορφέα Περίδη (2003) στον δίσκο Τι θα πει ζωή, είναι ρυθμική, πάνω σε νεοπαραδοσιακά πρότυπα, και περιλαμβάνει ολόκληρο το ποίημα (πλην μιας στροφής).



Eικόν' αχειροποίητη, που στην καρδιά μου σ' είχα,
κ' είχα για μόνο φυλαχτό μια της κορφής σου τρίχα.

Oνείρατα στον ύπνο μου μαυροφτερουγιασμένα,
σαν περιστέρι στη σπηλιά μ' ετάραξαν για σένα.

Kίνδυνο, μαύρο σύννεφο, οι μάγισσες μου λένε·
τ' αηδόνια αυτά που κελαδούν μου φαίνονται να κλαίνε.
Να σε χαρεί κι η άνοιξη μαζί με τα λουλούδια
όπου 'ναι σαν αμέτρητα ζωγραφιστά τραγούδια.

Συ στο σκολειό δεν έμαθες να γράφης ραβασάκια·
στα χείλη σου τα ρόδινα πού τά 'βρες τα φαρμάκια;

Στα μάτια τα ψιχαλιστά πόχ' έρωτας καρτέρι,
πόσο μεθύσι μέθυσα ένας Θεός το ξέρει.

Τη χάρη σου τη σπλαχνική μη μ' αρνηστείς αρνί μου
αγάπη μου αιώνια αγάπη μου στερνή μου


Στον δίσκο Σκοτεινό τρυγόνι (2006) που είναι ολόκληρος αφιερωμένος στον Παπαδιαμάντη, το ποίημα Εικόν' αχειροποίητη έχει την τιμητική του με δύο εκδοχές:
Μία "μινιμαλιστική" του Μανώλη Λιαπάκη, όπου ο Σωκράτης Μάλαμας τραγουδάει τέσσερις στίχους:

Στα μάτια τα ψιχαλιστά
πόχ' έρωτας καρτέρι,
πόσο μεθύσι μέθυσα
ένας Θεός το ξέρει

με τίτλο Στα μάτια τα ψιχαλιστά

Η άλλη, στο ίδιο περίπου ύφος, είναι του Νίκου Μαστοράκη με την Μαρία Κώτη.




Κι ο κυρ-Αλέξανδρος, αγαπητοί συνοδίτες, ανθεί και φέρει κι άλλο!

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Έξοχη παρουσίαση! Εκτός απ' του Ορφέα Περίδη, τ' άλλα διαμαντάκια μου ήταν άγνωστα.

Παναγιώτης Τελεβάντος είπε...

Πολύ όμορφα. Ευχαριστούμε.

Related Posts with Thumbnails