Πέμπτη 3 Απριλίου 2008

DER MYTHOS - MAESTRO


Παγκοσμίως εορτάζονται φέτος, αγαπητοί φίλοι, τα 100 χρόνια από τη γέννηση του μαέστρου – μύθου. Του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν (με τις ελληνικές ρίζες: Καραγιάννης), που γεννήθηκε στο Σάλτσμπουργκ στις 5 Απριλίου 1908.

Τώρα που ήμουν στη Γερμανία πήρα κάποια περιοδικά αφιερωμένα στον μεγάλο μαέστρο, που έκανε την κλασσική μουσική προσιτή στο ευρύ κοινό. Μεταξύ αυτών και το DIE ZEIT Geschichte, το ο οποίο έχει ένα καταπληκτικό αφιέρωμα στον Κάραγιαν, με πλούσιο και ανέκδοτο φωτογραφικό υλικό, με κείμενα που καλύπτουν όλες τις πτυχές της μουσικής του δράσης και με ένα cd ως προσφορά που περιλαμβάνει αποσπάσματα σημαντικών ηχογραφήσεών του στη Deutsche Grammophon. Πρόκειται για αποσπάσματα έργων των Μπιζέ, Βέμπερν, Τσαικόφσκι, Μπετόβεν, Μπρούκνερ και Στράους. Ακούγοντάς το, ειδικά τις παλιές ηχογραφήσεις του 1962, αντιλαμβάνεται τον οιστρηλατούμενο μαέστρο, ο οποίος έφερε κυριολεκτικά τα πάνω κάτω στα μουσικά πράγματα του καιρού του και καθόρισε σ’ ένα βαθμό ικανό και τις εξελίξεις του σήμερα.

Το «Έτος Κάραγιαν» στην Αυστρία περιλαμβάνει πάμπολλες εκδηλώσεις μεγάλου βεληνεκούς, με κορυφαίο το Πασχαλινό Φεστιβάλ, αλλά και το περίφημο θερινό του Σάλτσμπουργκ, αμφότερα αφιερωμένα στον μεγάλο μαέστρο.

Την ίδια στιγμή γίνονται επανεκδόσεις έργων που είχε διευθύνει στη σταδιοδρομία του, στη διάρκεια της οποίας είχε ηχογραφήσει σχεδόν 1.000 δίσκους των οποίων οι πωλήσεις ενόσω ζούσε είχαν ξεπεράσει τα 100 εκατομμύρια, ενώ άλλοι τόσοι έχουν πωληθεί άλλοι τόσοι, ώστε ο ίδιος, σύμφωνα με τη στατιστική, να βρίσκεται, μετά την Μαρία Κάλλας, στη δεύτερη θέση στον κατάλογο με τις περισσότερες πωλήσεις δίσκων κλασικής μουσικής.

Η ελληνική καταγωγή του Χέρμπερτ φον Κάραγιαν, ανάγεται στους αδελφούς Γεώργιο, Θεόδωρο και Ιωάννη Καραγιάννη οι οποίοι ξεκίνησαν ως Ελληνες μετανάστες από τη Μακεδονία, συγκεκριμμένα από την Κοζάνη, και εγκαταστάθηκαν στα μέσα του 18ου αιώνα στην Αυστρο-Ουγγαρία όπου και διέπρεψαν στο εμπόριο και στην υφαντουργία βάμβακος. Το 1792, σε αναγνώριση των σημαντικών επιτευγμάτων τους και της μεγάλης κοινωνικής τους προσφοράς, τους δόθηκε τίτλος ευγενείας στη Δρέσδη και το όνομά τους εκγερμανίστηκε σε «φον Κάραγιαν».

Αργότερα ο Γεώργιος μετοίκησε στη Βιέννη και το 1810 απέκτησε τον γιό Θεόδωρο από τον οποίο προήλθαν έξι παιδιά. Ενας από τους γιούς του ορθόδοξου Θεόδωρου, ο Μαξιμιλιανός, που ασπάστηκε αργότερα τον καθολικισμό, υπήρξε καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Γκρατς, ενώ ο δικός του γιός, Ερνστ, έγινε γιατρός στο Σάλτσμπουργκ και ήταν ο πατέρας του παγκοσμίου φήμης αρχιμουσικού Χέρμπερτ φον Κάραγιαν.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

πολυ καλο δεν ηξερα οτι ηταν ελληνας

Ανώνυμος είπε...

Να πω την αλήθεια, προτιμώ κάποιους άλλους αρχιμουσικούς, εξίσου καλούς με τον Karajan, αλλά πιο σεμνούς, όπως ο Rudolph Kempe. Οι ηχογραφήσεις με τον Kempe σε έργα Richard Strauss - και όχι μόνο - είναι αξεπέραστες. Αυτό που με ενοχλεί στον Karajan είναι η έπαρση που είχε.

Ανώνυμος είπε...

Και κάτι άλλο: Το γεγονός ότι ο Karajan είχε μακρινή ελληνοβλάχικη καταγωγή δεν τον κάνει και Έλληνα, μην τρελαθούμε πια!

Ανώνυμος είπε...

μάρκο τ
καλά νομίζω τα λες για τον Karajan.
ήταν ο πρώτος μαέστρος superstar!
και δεν νομίζω να έχει βγει άλλος μαέστρος superstar...?
εγώ προτιμώ το Μητρόπουλο...(και βέβαια όχι επειδή ήταν έλληνας)

Related Posts with Thumbnails