Πέμπτη 18 Αυγούστου 2016

ALEPH ΚΑΙ BETH: ΔΥΟ ΔΙΣΚΟΙ - ΥΜΝΟΣ ΣΤΗΝ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΦΛΑΟΥΤΟ


Κυκλοφορούν εδώ και λίγες μέρες οι δύο σημαντικοί ψηφιακοί δίσκοι της σπουδαίας σολίστ στο φλάουτο Ιβόνας Γκλίνκα, με τους τίτλους: ALEPH και BETH. 
Ο δίσκος ALEPH περιλαμβάνει 10 συνθέσεις επτά ελλήνων συνθετών, οι οποίες ηχογραφούνται για πρώτη φορά. Τα πέντε από αυτά τα έργα είναι για σόλο φλάουτο και τα υπόλοιπα πέντε για φλάουτο και πιάνο. Ερμηνεύουν oi δύο κορυφαίες σολίστ, με ειδίκευση στη σύγχρονη μουσική: η Ιβόνα Γκλίνκα, φλάουτο και η Βίκυ Στυλιανού, πιάνο.
Ο ψηφιακός δίσκος BETH με έργα για σόλο φλάουτο που ερμηνεύει η Ιβόνα Γκλίνκα περιλαμβάνει έργα 11 σύγχρονων ελλήνων συνθετών.
Γι' αυτούς τους δύο δίσκους - συμβολή στην σύγχρονη μουσική, έγραψα δύο σημειώματα τα οποία μεταφράστηκαν με την φροντίδα της Ιβόνας Γκλίνκας στα αγγλικά (δείτε εδώ) και τώρα στα πολωνικά. 
Παραθέτω στη συνέχεια την μετάφραση στα πολωνικά, ευχαριστώντας την Ιβόνα Γκλίνκα για την μοναδική ευκαιρία. 
ALEPH 
Panagiotis Ant. Andriopoulos – Wstęp do płyty 
Album ALEPH składa się z 10 kompozycji napisanych przez siedmiu greckich kompozytorów, i nagranych po raz pierwszy (światowa premiera nagrań). Pięć z tych utworów zostało skomponowanych na flet solo, natomiast pozostałe pięć na flet oraz fortepian. Utwory zostały wykonane przez dwójkę topowych solistów, Iwonę Glinkę na flecie oraz Wiki Stylianou na fortepianie. 
Album nagrano w lutym 2016 roku, przy czym utwory były wykonywane wcześniej podczas występów na żywo. To oznacza, że zarówno utwory jak i twórcy spotkali się już z kochającą muzykę publiką, a te nagrania zwieńczają projekt który przedstawia aspekty współczesnej muzyki na flet solo oraz na flet i fortepian. 
Utwory są współczesne a ich twórcy żyjący, tym samym album również stanowi zapis współczesnych greckich utworów muzycznych na flet, czyli tematu wciąż dogłębnie studiowanego przez solistkę Iwonę Glinkę, która napisała również pracę doktorską na temat utworów greckich kompozytorów na flet solo. 
W albumie ALEPH, kompozytorzy którzy skomponowali dzieła na flet solo to: Christos Sp. Anastasiou, Aris Carastathis, Spiros Mazis, Athina Pawlaki-Pirounia oraz Dimitris Themelis. Utwory na flet oraz fortepian napisali: Dimitris Themelis, Aris Carastathis, Athina Pawlaki-Pirounia, Haralambos Platanou oraz Wasilki Filippeou. Utwory dedykowane Iwonie Glince to: Ioulos, na flet solo, autorstwa Spirosa Mazisa, oraz Fantasia, na flet solo autorstwa Dimitrisa Themelisa. 
Album rozpoczyna się i kończy w greckim stylu! Otwiera go utwór Makron (2012) autorstwa Christosa Sp. Anastasiou, który jest trzecią częścią z siedmiu parawasis (z antycznej greckiej tragedii) a kończy Marsyas Song autorstwa Dimitrisa Themelisa, nawiązujący do mitu o Marsjaszu grającym na flecie. Marsjasz został pokonany w pojedynku muzycznym przez boga muzyki Apollona grającego na lirze, a następnie oskórowany żywcem. 
W Trzech miniaturach na flet solo Athiny Pawlaki – Pirounia, Iwona Glinka daje pokaz swej wirtuozerii grając na flecie solo (Awakening in the woods), flecie altowym (Walking on ice) oraz flecie basowym (Sad pantomime). 
Theme and variations autorstwa Wasiliki Filippeou na fortepian oraz flet, oparty o motyw autorstwa Dimitrisa Dragatakisa, przypomina nam o tym wielkim greckim kompozytorze (1914-2001), którego utwory na flet były wykonywane rzez Iwonę Glinkę, i zostały wspomniane w jej dysertacji. Kompozytorka Wssiliki Filippeou zadedykowała ten utwór pamięci Dimitrisa Dragatakisa. 
Utwory są współczesne i często prezentują wszystkie techniki nowej muzyki, uwydatniając nie tylko unikalną charakterystykę instrumentu, ale także umiejętności Iwony Glinki w posługiwaniem się fletem solo. Jednak liryzm i muzykalność które możemy odnaleźć w utworach oraz ich fragmentach, nie jest tu obcy. 
Tysiące nut, wspaniałe brzmienia, wyśmienite dialogi pomiędzy fletem a fortepianem, silne oraz emocjonalne przedstawienia pary solistek wspaniale wykonujących utwory współczesnych greckich kompozytorów. 
Album stanowi przykład współpracy oraz wysokiej jakości efektów dwójki solistek, które nie tylko wykonują utwory z wiernością i wirtuozerią ale i kreują poezję muzyki. Ten album jest hymnem poezji wolności oraz walki kreatywności.


BETH 
Panagiotis Ant. Andriopoulos – Wstęp do płyty 
Album BETH, z utworami na flet solo, wykonanymi przez Iwonę Glinkę, został nagrany w marcu 2016 roku, i zawiera utwory skomponowane przez 11 współczesnych greckich kompozytorów. Utwory na flet solo napisali: Christos Sp. Anastasiou, Aris Carastathis, Dimitris Kostopoulos, Manos Panagiotakis, Giorgos Papamitrou, Elena Papari, Athina Pawlaki – Pirounia, Haralambos Platanou, Panagiotis Theodosiou, Dimitris Tsibanos, Giorgos Wasilandonakis. Wiele z tych utworów to całkowite nowości, ponieważ zostały napisane pomiędzy rokiem 2012 a 2015, a cztery z nich są dedykowane Iwonie Glince. 
Dwa utwory, Tweet autorstwa Arisa Carastathisa oraz Songbird autorstwa Dimitrisa Tsibanosa, zostały zainspirowane światem ptaków, jako że flet jest instrumentem który – również w barwie – darzy sympatią rytmikę i różnorodność ptasich śpiewów. 
Utwory Mirrors, autorstwa Eleny Papari, oraz Lament, Athiny Pawlaki – Pirounia, jedynych dwóch kompozytorek albumu, stanowią próbę spojrzenia na rzeczywistość przez inną parę okularów, jak również żałobne opłakiwanie niespełnionych marzeń. 
Utwór Litany Seven Variations on a Theme, autorstwa Panagiotisa Theodossiou, jest jedynym z całego albumu inspirowanym przez religię. To przeżycie modlitwy podczas litanii do relikwii św. Dionizego z Zakynthos. Manifestacja ortodoksyjnej wiary i życia. 
Plan Bb, autorstwa Giorgosa Papamitrou, został napisany w Grecji podczas kryzysu gospodarczego, a dokładnie w lipcu 2015, gdy „alternatywny plan ratunkowy” stał się jednym z codziennych zwrotów w języku greckim. Koniec końców, Plan B okazał się niepotrzebny, lecz szczęśliwie mamy utwór G. Papamitrou który, dzięki częstemu użyciu niskiej nuty B, przypomina nam jak nisko upadła grecka gospodarka… 
Biorąc pod uwagę, że tytuł utworu Manosa Panagiotakisa, Along the Cygnus Wall, jest zapożyczony z astrofotografii wykonanej przez Jimmiego Walkera i opublikowanej przez NASA w marcu 2016, możemy stwierdzić że utwór ten jest akustyczną astrografią, jako że kompozytor używa szerokiego wachlarza brzmień, które flet może osiągnąć w swoim wysokim, średnim oraz niskim rejestrze.
Zabawy światłem, utwór napisany przez młodego kompozytora Dimitrisa Kostopoulosa, to pieśń która mogłaby być puszczana na okrągło w roku 2015, czyli Międzynarodowym Roku Światła. Jej motyw oraz przebieg utwierdzają nas w przekonaniu że muzyka również jest niczym innym jak grą pomiędzy światłem a ciemnością. 
W utworze Stochasmos, napisanym przez Christosa Sp. Anastasiou, symetria staje się najważniejszym elementem kompozycji. Symetria która wyrasta z architektonicznej, niemalże matematycznej koncepcji utworu. 
Nice Aegean Sea, autorstwa Haralambosa Platanou, to utwór o sprawnym charakterze, który daje pogłos bijącym falom Morza Egejskiego w czysto muzyczny sposób – dokładnie w 4’35’ – co sprawia ze staje się on jeszcze bardziej interesujący. 
Kompozycja Prosody, której autorem jest Giorgos Wasilandonakis, to pierwsza część cyklu krótkich solowych kompozycji na instrumenty orkiestrowe, które kontynuują tradycję Sequenzas Luciano Berio. Co ważne, Berio rozpoczął ten cyk sekwencją na flet, a następnie przeszedł do kolejnych instrumentów. W lingwistyce, prozodia to rytm, akcent, oraz intonacja mowy. W utworze Wasilandonakisa, pojawia się również element Babel, który sprawia że cała kompozycja staje się jeszcze bardziej ciekawa. 
BETH to kolejne osiągnięcie Iwony Glinki. Wykonuje ona doskonale współczesne utwory na flet, które chwytają atmosferę dnia dzisiejszego w społeczeństwie, w sensie intelektualnym oraz w sztuce. BETH stanowi kontynuację ALEPH. Iwona Glinka ma zdecydowanie sporo pracy przed sobą nim Fenicki alfabet zostanie ukończony. Ale i my potrzebujemy czasu by przyjąć to cenne dzieło, które już teraz zostaje poddane próbie czasu.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Related Posts with Thumbnails