Τετάρτη, 10 Ιουλίου 2013

ΜΑΝΟΣ ΧΑΤΖΙΔΑΚΙΣ: Ο ΜΕΓΑΛΟΣ ΑΝΑΤΡΕΠΤΙΚΟΣ

Η φωτογραφία είναι του Γιώργου Τζαμτζή, φωτογράφου και φίλου του Μάνου Χατζιδάκι.
Η φωτογραφία δημοσιεύεται πρώτη φορά όπως και άλλο υλικό που παρουσιάστηκε στην εκπομπή.

«Έχω το μυαλό μου ελεύθερο, σκέπτομαι. Το ίδιο είπα στους νέους, να πάψουν να είναι ζώα. Να πάψουν να βλέπουν τα πράγματα μέσα από χρώματα, οι νέοι του ΠΑΣΟΚ πράσινα, οι Κνίτες κόκκινα και οι της ΝΔ γαλάζια. Το βρίσκω ηλίθιο όλο αυτό το πράγμα. Όταν ο νέος γίνεται όργανο μιας παράταξης, οποιασδήποτε παράταξης, ο τόπος αυτός κινδυνεύει». 
«Κανένα σύστημα δεν θα σας υποσχεθεί την ελευθερία σας, δεν υπάρχει τέτοιο σύστημα, σας είπαν ψέματα. Μόνιμα θα διεκδικείτε ολοένα και περισσότερο αυτό που σας αρνούνται βασιζόμενοι στην κούραση σας, με λίγες μόνο εξαιρέσεις. Μα, με τις εξαιρέσεις ο κόσμος προχωρά. Όσοι ανθέξετε θα πάτε ένα βήμα πιο μπροστά». 
Ένα αφιέρωμα στις ανατρεπτικές ιδέες του Μάνου Χατζιδάκι ήταν, πραγματικά, η εκπομπή "Πρωταγωνιστές" του Σταύρου Θεοδωράκη, που προβλήθηκε από το mega την 1η Ιουλίου και σήμερα παραθέτουμε το σχετικό βίντεο στην Ιδιωτική Οδό. 19 χρόνια μετά την φυγή του Μάνου προς τ' άστρα... 
Ο Μάνος Χατζιδάκις «μίλησε» στους «Πρωταγωνιστές» μέσα από σπάνια αποσπάσματα που παραχώρησε στον Σταύρο Θεοδωράκη ο γιος του Γιώργος Χατζιδάκις και φίλοι του Μάνου.


Το Τρίτο Πρόγραμμα, ο Καραμανλής, τα κόμματα, οι συνδικαλιστές, ο λαϊκισμός, ο νεοναζισμός, ο ρατσισμός αλλά και η Μελίνα, ο Χορν, ο Γκάτσος, ο Κουν, ο Τσαρούχης, ο Βαμβακάρης «πρωταγωνίστησαν» στην εκπομπή η οποία βέβαια ντύθηκε εξ ολοκλήρου με τις μουσικές του Μάνου – πολλές εκ των οποίων ακούστηκαν σε σπάνιες και ακυκλοφόρητες εκτελέσεις. Ανάμεσά τους και «η μπαλάντα του Τσε» ένα ορχηστρικό κομμάτι του Χατζιδάκι, που η πρώτη δημόσια εκτέλεση του έγινε από τους «Πρωταγωνιστές». 
Στην εκπομπή μίλησαν: 
- Ο Γιώργος Χατζιδάκις ο οποίος 19 χρόνια από τον θάνατο του μεγάλου συνθέτη άνοιξε στην κάμερα της εκπομπής το σπίτι του Μάνου, στην οδό Ρηγίλλης. Ο φακός «κατέγραψε» τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες των φίλων, το χρυσό αγαλματάκι των Όσκαρ που ο Μάνος ήθελε να είναι τοποθετημένο με την πλάτη προς τους καλεσμένους του αλλά και τις χειρόγραφες παρτιτούρες του μεγάλου μουσικού.


- Ο στιχουργός και δημοσιογράφος Άρης Δαβαράκης, από τους βασικούς συντελεστές του Τρίτου Προγράμματος. Ο στιχουργός «της Μπαλάντας των Αισθήσεων και των Παραισθήσεων» μίλησε για τις συγκρούσεις του Μάνου με τα κόμματα της εποχής και τους γραφειοκράτες της ΕΡΤ αλλά και για τα μεγάλα γλέντια στα Ανώγεια, τις ρακές και τις φιλοσοφικές συζητήσεις στο Μεϊντάνι.


- Ο τραγουδοποιός Φοίβος Δεληβοριάς που αφηγήθηκε τη συνάντησή του με τον Μάνο όταν ήταν 15 χρονών αλλά και τα «πειράγματα» που αντάλλαξαν ο Μάνος και ο Μίκης στην κοινή τους συναυλία ενάντια στα ναρκωτικά. 
- Η συγγραφέας και ηθοποιός Ελένη Ζιώγα που κάποτε είχε το μπαρ ρεστοράν «Πάρτι» στο Παγκράτι, στο οποίο πήγαινε κάθε βράδυ και για πολλά χρόνια ο Μάνος Χατζιδάκις. Την τελευταία φορά άφησε στην καρέκλα του μια κηλίδα αίμα… «μετά από λίγες μέρες ο Μάνος πέθανε».


Θυμάμαι κι εγώ πως πήγαινα, φοιτητής ων, στο "Πάρτι" στο Παγκράτι, μήπως και συναντήσω τυχαία τον Χατζιδάκι... Κάποια αλησμόνητα καλοκαιρινά βράδια... Πριν 25 τόσα χρόνια... Ο χρόνος κυλά αδυσώπητος, αλλά ο Μάνος προελαύνει απτόητος νυν και αεί και εις τους αιώνας. 
"Το σύμβολο της πίστεως" του Μάνου Χατζιδάκι 
«Πιστεύω στην υγρασία της νύχτας, στα αγάλματα που ταξιδεύουν μέρα νύχτα μες σε δαπανηρές συσκευασίες και στα κλειστά παράθυρα εργοστασίων που απεργούν. Πιστεύω στη λιτανεία των αυτοκινήτων, στα νευρικά σφυρίγματα ενός εγκαταλελειμμένου αστυφύλακα και στην οσμή από σελίδες άκοπες των σχολικών βιβλίων. Πιστεύω στις ποιητικές ανθολογίες, στις διαφημίσεις ταυρομαχιών του 35 και στα σημάδια του κορμιού σου που φανερώνουν έρωτα. Τέλος, πιστεύω στον θάνατο της μνήμης και στην ανάσταση των επιθυμιών  εν μέσω ρόδων, γιασεμιών και υακίνθων. Και τούτο εγένετο, Αμήν».

1 σχόλιο:

Αντρέας είπε...

Παναγιώτη, φαίνεται να είσαι θαυμαστής του Χατζιδάκι. Από την άλλη πλευρά γνωρίζω ότι είσαι διάκονος της πνευματικής παράδοσης του γένους μας. Πώς εξηγείς λοιπόν το μίσος του συνθέτη κατά της μνήμης; Πώς είναι δυνατόν να διατηρείται και να οδηγεί τους Έλληνες η πνευματική τους παράδοση χωρίς τη μνήμη;

Related Posts with Thumbnails