Κυριακή, 31 Ιουλίου 2011

ΜΑΝΟΣ ΕΥΣΤΡΑΤΙΑΔΗΣ: Η ΛΕΣΒΟΣ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ


Χαιρετισμός του Μάνου Ευστρατιάδη στην τελετή των εγκαινίων της έκθεσης Η Λέσβος του Ελύτη (Ελαιοτριβείο Βρανά, Παπάδος Μυτιλήνης, 29-7-2011)

Συμπληρώνονται εκατό χρόνια αφ’ ότου ο Οδυσσέας Ελύτης πρωτοείδε το έμπιστο φως και κλείνουν δεκαπέντε από τότε που ο ποιητής αναχώρησε σ’ ένα μακρύ θαλασσινό Κεραμεικό, αφού μας κληροδότησε το σύμπαν το οποίο εν σοφία εποίησε στα ογδόντα πέντε χρόνια της ζωής του με υλικά το φως, τη θάλασσα, τις ευωδίες των κήπων και τις λέξεις που συναντιούνται αναπάντεχα και ερωτεύονται η μία την άλλη. Σ’ αυτόν τον κόσμο το μικρό τον μέγα, όπου νομοθετεί ο ήλιος, βασιλεύει το ανθρώπινο μέτρο και οι άγγελοι έχουν εν τέλει φύλο, ξεχωριστή θέση κατέχει το νησί του.


Αναφορές στη Λέσβο με τις οποίες ο Ελύτης δηλώνει την καταγωγή του υπάρχουν πολλές τόσο στο ποιητικό του έργο, όσο και στα πεζά του κείμενα. Ποιαν καταγωγή όμως; Τη φυσική, που προσδιορίζεται από στοιχεία προσωπικού χαρακτήρα ή την άλλη, την πνευματική που την υπαγορεύει η φυσιογνωμία και η παράδοση του προγονικού χώρου; Και τις δύο, επιτρέψτε μου να ισχυριστώ. Μόνο που και οι δύο, αποκτούν σημασία και υπόσταση αφού μεταγραφούν οριστικά στον ποιητικό του κώδικα. Γιατί η καταγωγή στο έργο του Ελύτη δεν είναι ούτε τοπικός προσδιορισμός, ούτε συναισθηματική προσέγγιση, ούτε νοσταλγία. Είναι μια καταγωγική δύναμις, όπως γράφει κάπου. Είναι ένα ορμητικό ρεύμα, γονιμοποιημένο από την αιολική του ιδιοσυγκρασία, που συμβάλλει στο μεγάλο ποτάμι του οικουμενικού του έργου και μαζί ένα ουσιαστικό συστατικό στοιχείο του προσωπικού ποιητικού του χώρου, όπου μπορούν να συνυπάρχουν θεοί μελαχρινοί, θείοι κι εξάδελφοι το λάδι αδειάζοντας µες στα πελώρια κιούπια, η Σαπφώ που μεταμορφώνεται σε μακρινή ξαδέρφη, ο Κριναγόρας που μαραζώνει από νοσταλγία στιχουργώντας τηλόθι Λέσβου και ο Θεόφιλος που μιλά στους άλλους αποκλειστικά με ζωγραφιές. Εκεί που η φύση – και η παράδοση ας μου επιτραπεί να προσθέσω - δημιουργεί τὶς δικές της συγγένειες, κάποτε πολὺ πιὸ ἰσχυρὲς ἀπὸ τὶς ἄλλες ποὺ μᾶς χαλκεύει τὸ αἷμα.


«Κατοίκησα μια χώρα που ‘βγαινε από την άλλη, την πραγματική, όπως τ’ όνειρο από τα γεγονότα της ζωής μου. Την είπα κι αυτήν Ελλάδα και τη χάραξα πάνω στο χαρτί να τηνε βλέπω» γράφει ο Ελύτης στο Μικρό ναυτίλο, και περιγράφει πώς ανακάλυψε τη δική του χώρα, την Ελλάδα τη δεύτερη του επάνω κόσμου. Θα τολμήσω να ισχυριστώ ότι το ίδιο έκανε και με το νησί της καταγωγής του. Αξεχώριστα από τη Λέσβο την πραγματική, αποκάλυψε την Άλλη Λέσβο, που η θέση της στους γεωγραφικούς χάρτες δε μοιάζει ν’ ανταποκρίνεται και πολύ στην πραγματικότητα… Και την αποτύπωσε στο ομότιτλο κείμενό του σαν τόπο θαυμάτων όπου κανείς από τους γνωστούς φυσικούς μας νόμους δεν έχει πέραση, όπου τα κατασιγασμένα στοιχειά αναγνωρίζουν ακόμα το παλιό αιολικό τους όνομα, όπου με λίγη καθαρή καρδιά μπορεί το απίθανο να φανερωθεί.


Εδώ, σήμερα, στη Λέσβο των οικογενειακών δεσμών και των φίλων που δικαιούται να είναι περήφανη ότι στα χώματά της βρίσκονται οι ρίζες ενός τόσο μεγάλου ποιητή, αλλά και στην άλλη Λέσβο των πνευματικών συγγενών όπου ο Ελύτης διδάχτηκε ότι η απόδοση ενός πατρογονικού ελαιόδεντρου δεν είναι το λάδι του αλλά το καθαρό νερό της σοφίας, η Εταιρεία Αρχιπέλαγος εκπληρώνει ένα χρέος, συνδέοντας τη συμβολικά τη μορφή του με τον προγονικό χώρο του Ελαιοτριβείου Βρανά, που είναι ένα από τα λίγα ευδιάκριτα ίχνη της λεσβιακής καταγωγής του.
Εδώ, σ’ ένα από τα προπατορικά ἐλαιοτριβεῖα τῶν σκληρῶν της Γέρας χεριῶν, όπως μνημονεύτηκαν σ’ ένα στίχο του, που μοιάζει έτσι κι αλλιώς με στοιχείο και στοιχειό του ποιητικού του κόσμου, θα υπάρχει από σήμερα και για πάντα αποτυπωμένη του, σ’ ένα ορειχάλκινο επίτοιχο ανάγλυφο που θα αποκαλύψει σε λίγο η σύντροφός του ποιήτρια κ. Ιουλίτα Ηλιοπούλου και που φιλοτέχνησε ένας σπουδαίος μάστορας της σύγχρονης γλυπτικής, ο καθηγητής κ. Θόδωρος Παπαγιάννης.


Από την άλλη προσπαθήσαμε - με μέτρο και με σεβασμό στη μεγαλοσύνη και την οικουμενικότητα του έργου του - να διατρέξουμε τη διαδρομή του και να φωτίσουμε τη σχέση του με το νησί της καταγωγής του με μια μόνιμη θεματική έκθεση που στέκεται όσο χρειάζεται σε ιδιωτικού χαρακτήρα λεπτομέρειες και επεκτείνεται στα σημεία που οι πνευματικές συγγένειες του ποιητή το επιβάλλουν. Στεγάζεται σε μια παλιά λαδαποθήκη, όπου – για να παραφράσω το λόγια του – θα κατασταλάζει από σήμερα από το φως της ποίησής του, όπως στα πατρογονικά πυθάρια, μια γαλήνη απέραντη.

ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΚΑΙ Η ΔΕΥΤΕΡΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ "ΤΗΣ ΣΕΛΗΝΗΣ ΤΗΣ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ"


Με επιτυχία και με τη συμμετοχή πολύ κόσμου που κατέκλυσε το χώρο από νωρίς, πραγματοποιήθηκε χθες βράδυ (Σάββατο 30 Ιουλίου) η δεύτερη συναυλία με τίτλο Της Σελήνης της Μυτιλήνης, στο Ελαιτριβείο Βρανά στο χωριό Παπάδος της Λέσβου.
Λόγω ακριβώς της μεγάλης προσέλευσης είχε στηθεί μια γιγαντο-οθόνη σε διπλανό χώρο από αυτόν της συναυλίας, όπου πολλοί είχαν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν τη συναυλία με άνεση.
Παρά το γεγονός ότι το πρόγραμμα - ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη σε μουσική Γιώργου Κουρουπού - ήταν ιδιαίτερα απαιτητικό, ο κόσμος παρακολούθησε ευλαβικά την συναυλία χειροκροτώντας θερμότατα στο τέλος τους συντελεστές.

Ο συνθέτης Γιώργος Κουρουπός σημείωσε στο πρόγραμμα της συναυλίας τα εξής:

Μας ζητήθηκε να φτιάξουμε ένα καινούργιο πρόγραμμα για τη Μυτιλήνη και ανταποκριθήκαμε με χαρά.
Από τα παλιότερα τραγούδια μου σε ποίηση Ελύτη κράτησα μόνο τρία, απ' αυτά που σηματοδοτούν την πρώτη μου απόπειρα μελοποίησης Ελύτη για φωνή και πιάνο - μέχρι τότε είχα καταπιαστεί μόνο με τον Μικρό Ναυτίλο, έργο για δύο φωνές και ορχήστρα.
Η νέα μου πρόταση για τη Μυτιλήνη έχει ως κεντρικό άξονα το συγκινητικό ποίημα Της Σελήνης της Μυτιλήνης - Παλαιά και Νέα Ωδή. Απαγγέλλεται ολόκληρο, συνοδεία πιάνου, μαντολίνου και πολλών κρουστών οργάνων, που χειρίζονται οι τρεις φωνές που μετέχουν στο έργο.
Στόχος μου ήταν να μεταφέρω την μυστηριακή ατμόσφαιρα του ποιήματος στον κόσμο των ήχων και όχι να αναπαραστήσω το φυσικό ηχητικό περιβάλλον. Οι συνεχώς μεταβαλλόμενες ανταύγειες του φεγγαριού, η γοητεία, η μελαγχολία, ο φόβος της νύχτας, ο εύθραυστος ψυχισμός του παιδιού και ο εξομολογητικός διαλογισμός του ποιητή, αναζητούν το ηχητικό τους ανάλογο.
Τα υπόλοιπα νέα τραγούδια μου είναι απλές μελωδίες, στο κλίμα που επιβάλλει η απέριττη αισθαντικότητα της Σαπφώς.
Θεώρησα χρέος μου να συμπεριλάβω και δύο-τρία αγαπημένα τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη και του Μάνου Χατζιδάκι, ως φόρο τιμής στην μεγάλη προσφορά τους στο Ελληνικό τραγούδι.



Πραγματικά, ο Σπύρος Σακκάς και η Δάφνη Πανουργιά στο τραγούδι, η Βιβή Γκέκα στο μαντολίνο, η Ιουλίτα Ηλιοπούλου στην απαγγελία και βέβαια ο Γιώργος Κουρουπός στο πιάνο, ερμήνευσαν με λυρισμό και τέχνη τον μελοποιημένο Ελύτη, που παραμένει διαχρονικός ως το μεδούλι! Και πάντα αποτελεί μια ισχυρή πρόκληση για συνθέτες και ερμηνευτές.





φωτογραφίες πριν και κατά τη συναυλία: Ιδιωτική Οδός

Σάββατο, 30 Ιουλίου 2011

Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΕ ΠΟΙΗΣΗ ΕΛΥΤΗ ΚΑΙ ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΟΥΡΟΥΠΟΥ


Μετά τα εγκαίνια, χθες βράδυ εδώ στο Ελαιοτριβείο Βρανά στο Παπάδος της Μυτιλήνης, της έκθεσης Η Λέσβος του Ελύτη, πραγματοποιήθηκε συναυλία με μελοποιημένη ποίηση Ελύτη από τον Γιώργο Κουρουπό.
Ερμήνευσαν ο Σπύρος Σακκάς και η Δάφνη Πανουργιά. Ποιήματα διάβασε η Ιουλίτα Ηλιοπούλου και μαντολίνο έπαιξε η Βιβή Γκέκα. Στο πιάνο ο συνθέτης Γ. Κουρουπός.
Για πρώτη φορά ακούστηκε το έργο του Κουρουπού Της Σελήνης της Μυτιλήνης.


Το πρόγραμμα αναλυτικά είχε ως εξής:

«Της Σελήνης της Μυτιλήνης»

Ποίηση: Οδυσσέας Ελύτης
Μουσική: Γιώργος Κουρουπός

Πουθενά σε κανένα άλλο μέρος… (απόσπασμα απ’ την Άλλη Λέσβο)
Μονάχη κι έρημη (Σαπφώ) Δάφνη Πανουργιά
Ανέβαινε ψηλά η Πανσέληνος (Σαπφώ) Δάφνη Πανουργιά
Πολλές φορές από τις μακρινές τις Σάρδεις (Σαπφώ-Ελύτης)
Αγάπες μου (Σαπφώ) Δάφνη Πανουργιά
Μικρή πράσινη Θάλασσα (Φωτόδεντρο )
Η Πεντάμορφη στον Κήπο Σπύρος Σακκάς
Η Μαρίνα των Βράχων (Προσανατολισμοί)
Εαρινό απόσπασμα Σπύρος Σακκάς
Γεγονός του Αυγούστου Σπύρος Σακκάς
Συναυλία των γυακίνθων Ι (Προσανατολισμοί)
♫‣ Της Σελήνης της Μυτιλήνης παλαιά και νέα ωδή (Ετεροθαλή)
Αρχέτυπον (Φωτόδεντρο)
Το όνειρο του Φεγγαριού (στίχοι Ιουλίτα Ηλιοπούλου, αφιερωμένο στη Μυτιλήνη) Δάφνη Πανουργιά
Μονόγραμμα
Κατασταλαγμένη μουσική Δάφνη Πανουργιά
Η Πορτοκαλένια (Ήλιος ο Πρώτος)
Τύχη Δάφνη Πανουργιά
Τ’ανώτερα μαθηματικά μου (Μικρός Ναυτίλος)
Ψαρεύοντας έρχεται η Θάλασσα Σπύρος Σακκάς

Μικρό αφιέρωμα στον Μάνο Χατζιδάκι και στον Μίκη Θεοδωράκη

‣ Άνεμος της Παναγίας (Προσανατολισμοί)
♫ Με την πρώτη σταγόνα (μουσική Μάνος Χατζιδάκις) Σπύρος Σακκάς
‣ Τη γλώσσα μού έδωσαν ελληνική (Άξιον Εστί)
♫ Της αγάπης αίματα (μουσική Μίκης Θεοδωράκης) Σπύρος Σακκάς
‣ Σε χώρα μακρινή (Άξιον Εστί)
♫ Ένα το χελιδόνι (μουσική Μίκης Θεοδωράκης) Σπύρος Σακκάς






Μετά τη συναυλία
Ο Πρόεδρος της Εταιρίας Αρχιπέλαγος σκηνοθέτης Νίκος Κούνδουρος συγχαίρει θερμά την Ιουλίτα Ηλιοπούλου και την Δάφνη Πανουργιά.


Απόψε η συναυλία επαναλαμβάνεται στον ίδιο χώρο και με το ίδιο πρόγραμμα.
Η είσοδος είναι ελεύθερη για το κοινό.

Παρασκευή, 29 Ιουλίου 2011

ΕΓΙΝΑΝ ΑΠΟΨΕ ΤΑ ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ "Η ΛΕΣΒΟΣ ΤΟΥ ΕΛΥΤΗ" ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ ΒΡΑΝΑ


Απόψε, εδώ στο Ελαιοτριβείο Βρανά στο Παπάδος της Μυτιλήνης, έγιναν τα επίσημα εγκαίνια της έκθεσης Η Λέσβος του Ελύτη, που στεγάζεται στον υποβλητικό χώρο της ειδικά διασκευασμένης μικρής λαδαποθήκης του βιομηχανικού μνημείου της Γέρας.
Στην εκδήλωση παρέστησαν εκτός από τις τοπικές αρχές και πολλοί άνθρωποι της τέχνης και των γραμμάτων.



Τους καλεσμένους καλωσόρισε ο Μάνος Ευστρατιάδης, ο υπεύθυνος παραγωγής της εκδήλωσης, ο οποίος και μίλησε για τη σημασία του όλου αφιερώματος στον ποιητή, που διοργάνωσε η Εταιρία Αρχιπέλαγος.



Ακολούθησε ο Νίκος Σηφουνάκης, η ψυχή της Εταιρίας Αρχιπέλαγος, η οποία ανακαίνισε και ανέδειξε το Ελαιοτριβείο Βρανά (παππού του Ελύτη) σε χώρο πολιτισμού.
«Η συμπλήρωση των 100 χρόνων από τη γέννηση του Ελύτη ταιριάζει στις μέρες μας για να θυμηθούμε τη λιτότητα της ζωής του τον απλό τρόπο με τον οποίο ζούσε... Ήξερε ποια είναι η ουσία της ζωής που δεν είναι τίποτε άλλο από το να κατανοήσει ότι είναι μικρή η ζωή και περαστική και πόσο πρέπει να τη ζούμε με λιτότητα με ό,τι έχουμε ανάγκη και όχι να πολλαπλασιάζουμε τις ανάγκες μας» τόνισε ο αναπληρωτής υπουργός Περιβάλλοντος Νίκος Σηφουνάκης.


Ο πρόεδρος της Εταιρίας Νίκος Κούνδουρος χαιρέτισε με τον δικό του μοναδικό τρόπο τον Οδυσσέα Ελύτη!
«Χαίρε Οδυσσέα Ελύτη. Δεν είσαι μόνος. Δεν είσαι μόνος σήμερα εδώ, ποιητή ... Οι ψυχές όλων των ποιητών της Ελλάδας πλανώνται πάνω και γύρω από αυτήν εδώ την πλάκα με την εικόνα σου σύμβολο και ξύπνημα μνήμης», σημείωσε ο μεγάλος έλληνας σκηνοθέτης.


Και η Ιουλίτα Ηλιοπούλου μίλησε όπως πάντα καίρια και ουσιαστικά για τον τελικό σκοπό όλων μας, τη συνάντηση με τον ποιητή και υπογράμμισε: «Είναι ιδιαίτερη χαρά και συγκίνηση, και αυτό δεν είναι σχήμα λόγου, ότι βρίσκομαι στη Μυτιλήνη γι' αυτό το ιδιαίτερο αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη. Ιδιαίτερο γιατί προέρχεται από έναν τόπο με τον οποίο ο Ελύτης δεν είχε μόνο δεσμούς αίματος αλλά είχε και δεσμούς πνεύματος».



Αμέσως μετά, η Ιουλίτα Ηλιοπούλου, ο Νίκος Κούνδουρος και ο Νίκος Σηφουνάκης, αποκάλυψαν στην είσοδο του μουσείου ένα ορειχάλκινο επίτοιχο ανάγλυφο με τη μορφή του ποιητή που φιλοτέχνησε ο διακεκριμένος γλύπτης καθηγητής Θόδωρος Παπαγιάννης, το οποίο θα υποδηλώνει στο εξής τη σχέση του Ελύτη με το συγκεκριμένο χώρο και με το νησί της Λέσβου.

Ο γλύπτης Θεόδωρος Παπαγιάννης


Εν συνεχεία η Ιουλίτα Ηλιοπούλου άνοιξε τις πύλες της έκθεσης για το κοινό, μιας έκθεσης που θα είναι μόνιμη στο χώρο και θα εμπλουτίζεται κατά καιρούς. Πολύς κόσμος έσπευσε να επισκεφθεί την έκθεση που αναδεικνύει τη σχέση του Ελύτη με τη Λέσβο, μέσα από τις πολλές ποιητικές του αναφορές στο νησί, και μέσα από τη μελέτη του στη Σαπφώ, τον Κριναγόρα και τον Θεόφιλο, τρεις εμβληματικές, θα λέγαμε, μορφές του νησιού ανά τους αιώνες.





Στο χώρο της έκθεσης, σε ειδική μεγάλη οθόνη, προβάλλεται σε συνεχή ροή κινηματογραφικό υλικό διάρκειας μιας ώρας, το οποίο αναφέρεται στον Οδυσσέα Ελύτη και περιλαμβάνει τις ακόλουθες ενότητες:

1. Ο ΕΛΥΤΗΣ ΔΙΑΒΑΖΕΙ ΕΛΥΤΗ: Αναγνώσεις τριών ποιημάτων από τον ίδιο τον ποιητή, που προέρχονται από την κινηματογραφική του "Αυτοβιογραφία" και παραχωρήθηκαν ευγενικά από το "Αρχείο Γιώργου και Ηρώς Σγουράκη".

2. Η ΑΛΛΗ ΛΕΣΒΟΣ: Δεκαπεντάλεπτη οπτικοακουστική σύνθεση του Μάνου Ευστρατιάδη, πάνω στο ομότιτλο κείμενο του Ελύτη, βασισμένη σε επεξεργασμένες φωτογραφίες της Τζέλης Χατζηδημητρίου.

3. Ο ΚΗΠΟΣ ΒΛΕΠΕΙ: Τριαντάλεπτη κινηματογραφική μονογραφία του εικαστικού έργου του Ελύτη, βασισμένη στο εκτενές ομότιτλο ποίημά του από τη συλλογή "Τρία ποιήματα με σημαία ευκαιρίας". Διαβάζουν ο Δημήτρης Καταλειφός και η Ιουλίτα Ηλιοπούλου. Οπτικοακουστική σύνθεση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου, Μάνος Ευστρατιάδης και Κατερίνα Ευαγγελάκου. Παραγωγή: Λάκης Παπαστάθης.

4. ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Δεκάλεπτη φωτογραφική διαδρομή με τον Οδυσσέα Ελύτη, βασισμένη σε κείμενα της τελευταίας δημιουργικής περιόδου του ποιητή που απηχούν την προσωπική του φιλοσοφία. Σύνθεση: Ιουλίτα Ηλιοπούλου και Μάνος Ευστρατιάδης.


Πέμπτη, 28 Ιουλίου 2011

ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΡΟΒΑ ΣΤΟ ΕΛΑΙΟΤΡΙΒΕΙΟ ΒΡΑΝΑ ΣΤΟ ΠΑΠΑΔΟΣ


Aπό το Ελαιοτριβείο Βρανά στο χωριό Παπάδος της Μυτιλήνης, χαίρετε αγαπητοί συνοδίτες.

Τον καταπληκτικό αυτό χώρο ανακαίνισε και ανέδειξε ως χώρο πολιτισμού η Εταιρεία Αρχιπέλαγος, με την φροντίδα του Νίκου Σηφουνάκη.
Εδώ έχει στηθεί η έκθεση "Η Λέσβος του Ελύτη" και εδώ πραγματοποιείται αυτή την ώρα η πρόβα για τη συναυλία του Γιώργου Κουρουπού σε ποίηση Ελύτη. Τραγουδούν ο Σπύρος Σακκάς και η Δάφνη Πανουργιά, διαβάζει ποιήματα του Ελύτη η Ιουλίτα Ηλιοπούλου και παίζει μαντολίνο η Βιβή Γκέκα. Ολοι οι μουσικοί παίζουν και διάφορα κρουστά. Ηχολήπτης ο ...βετεράνος Γιάννης Συγλέτος.




Ο Ελύτης κυριαρχεί παντού. Και βέβαια σκίζουν τον αέρα οι στίχοι του καθώς τους τραγουδάνε ο Σ. Σακκάς και η Δ. Πανουργιά.
Η Ιουλίτα Ηλιοπούλου διαβάζει ένα απόσπασμα από το Μονόγραμμα και στο πιάνο τη συνοδεύει ο Γιώργος Κουρουπός. Μια αίσθηση τελείως διαφορετική απ' αυτή του Μονογράμματος με τον Μίκη Θεοδωράκη και την Ιουλίτα. Αυτή η καθόλα διαφορετική ανάγνωση αναδεικνύει τις πολλαπλές δυνατότητες ερμηνείας του Ελυτικού έργου.




Η πρόβα τελειώνει γύρω στα μεσάνυχτα. Επιμονή στη λεπτομέρεια και - κυρίως - έμφαση στην έκφραση. Η υπόθεση Ελύτης δεν είναι καθόλου εύκολη...

ΣΤΗ ΜΥΤΙΛΗΝΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΥΤΗ


Καλησπέρα σας από την Μυτιλήνη, αγαπητοί συνοδίτες.

Είμαστε εδώ, μετά από μια θαυμάσια πτήση με την Ολυμπιακή, για το αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη που ετοίμασε η εταιρεία Αρχιπέλαγος, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννηση του ποιητή.
Γιώργος, Κουρουπός, Σπύρος Σακκάς, Ιουλίτα Ηλιοπούλου, Δάφνη Πανουργιά, Βιβή Γκέκα, όλοι εδώ για την αποψινή πρόβα στο Ελαιοτριβείο Βρανά, όπου αύριο και μεθαύριο θα πραγματοποιηθούν συναυλίες με Ελυτική μελοποιημένη ποίηση και θα εγκαινιαστεί έκθεση για την σχέση Ελύτη και Λέσβου.
Η Ιδιωτική Οδός θα καλύψει τα σημαντικά αυτά πολιτιστικά γεγονότα λεπτομερώς.

ΕΝΑΣ ΤΟΜΟΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ



Ο συλλογικός τόμος στα αγγλικά με τίτλο: «Ήσαν δε εκεί γυναίκες πολλαί»…Η συμμετοχή των Ορθοδόξων Γυναικών στην Οικουμενική Κίνηση (There were also many women there…The Participation of Orthodox Women in the Ecumenical Movement) που κυκλοφόρησε πρόσφατα από την Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών της Ιεράς Μητροπόλεως Δημητριάδος σε συνεργασία με το Πρόγραμμα του Παγκοσμίου Συμβουλίου Εκκλησιών «Οι Γυναίκες στην Εκκλησία και την Κοινωνία», περιέχει 18 κείμενα ορθοδόξων γυναικών, κυρίως εισηγήσεις από τη Διεθνή Διάσκεψη Ορθοδόξων Γυναικών που πραγματοποιήθηκε 8-12 Ιουνίου 2008 στο Βόλο με το ίδιο θέμα. Στις εισηγήσεις της Διάσκεψης προστέθηκαν και κείμενα συνέδρων με σκοπό τον εμπλουτισμό της ύλης και την ευρύτερη εκπροσώπηση γυναικών, διαφορετικών ηλικιών και τοπικών Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Τα κείμενα που φιλοξενεί ο τόμος αναλύουν ιστορικά και θεολογικά θέματα που αφορούν τη συμμετοχή των ορθοδόξων γυναικών στην οικουμενική κίνηση, αναφέρονται στις προκλήσεις και τα ποικίλα ερωτήματα στα οποία οι γυναίκες θεολόγοι κλήθηκαν να απαντήσουν αλλά και σε ζητήματα, θεολογικά και ιστορικά, τα οποία συνεχίζουν να χρήζουν περαιτέρω μελέτης κι έρευνας στον ορθόδοξο χώρο. Παρουσιάζονται, επίσης γυναικείες μορφές που με το παράδειγμα τους, τη ζωή και το έργο τους αποτέλεσαν πηγές έμπνευσης για πολλές Ορθόδοξες γυναίκες, όπως η Elizabeth Behr-Sigel, για την οποία η Ακαδημία Θεολογικών Σπουδών σε συνεργασία με το Οικουμενικό Ινστιτούτο του Στρασβούργου και το ΠΣΕ διοργανώνουν Διεθνές Συνέδριο στο Στρασβούργο, από 31 Αυγούστου έως 3 Σεπτεμβρίου 2011 (βλ. σχετική ανάρτηση). Τέλος, στον τόμο φιλοξενούνται οι εμπειρίες γυναικών από διαφορετικά κοινωνικά και πολιτισμικά περιβάλλοντα, εμπειρίες που, όπως οι ίδιες οι συγγραφείς δηλώνουν, εμπλουτίστηκαν από τη συμμετοχή τους στα οικουμενικά δρώμενα, επηρεάζοντας στη συνέχεια το πλαίσιο στο οποίο αυτές έδρασαν.
Οι συγγραφείς του τόμου διαλέγονται με θάρρος και παρρησία με το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον της συμμετοχής τους στην οικουμενική κίνηση· μιλούν με ειλικρίνεια και σθένος για τα οράματα, τις επιθυμίες και τις ματαιώσεις τους τόσο σε σχέση με τα οικουμενικά όσο και με όσα συμβαίνουν στις Εκκλησίες τους.
Εκδότριες του τόμου είναι η Δρ. Ελένη Κασσελούρη-Χατζηβασιλειάδη, Διδάσκουσα στο ΕΑΠ και Επ. Συνεργάτις της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών, η Dr. Fulata Mbano Moyo, Υπεύθυνη του Προγράμματος «Οι Γυναίκες στην Εκκλησία και την Κοινωνία» και η Αικατερίνη Πεκρίδου, Υπ. Δρ. του Trinity College του Δουβλίνου και Επ. Συνεργάτις της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών.
Το βιβλίο φιλοξενεί επίσης τα συμπεράσματα της Συνδιάσκεψης και το χαιρετισμό του Σεβ. Μητροπολίτη Δημητριάδος κ. Ιγνατίου. Προλογίζει ο Δρ Παντελής Καλαϊτζίδης, Διευθυντής της Ακαδημίας Θεολογικών Σπουδών και η Dr. Fulata Mbano Moyo.
Γράφουν μεταξύ άλλων:
Kyriaki Karidoyannes FitzGerald, Leonie Liveris, Tamara Grdelidze, Δήμητρα Κούκουρα, Αγγελική Ζιάκα, Σπυριδούλα Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Κατερίνα Καρκάλα-Ζορμπά, Natallia Vasilevich, Αναστασία Γκίτση, Olga Lossky, Teva Regule, Phoebe Farag Mikhail, Maria (Kouremenou) Khoury, Maha Milki Wehbe, κ.α.

Τετάρτη, 27 Ιουλίου 2011

ΟΧΙ ΣΤΟΝ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΟ ΦΑΝΑΤΙΣΜΟ ΚΑΘΕ ΜΟΡΦΗΣ


Του Παναγιώτη Αντ. Ανδριόπουλου
amen.gr

Ο Δημητριάδος Ιγνάτιος είναι, νομίζω, ο πρώτος - άχρι τούδε - ιεράρχης της Εκκλησίας της Ελλάδος ο οποίος κατεδίκασε με τον πιο απερίφραστο τρόπο - κι όχι με συνήθεις αοριστολογίες - τον θρησκευτικό φανατισμό, αφού τον περιέγραψε πρώτα.
Σύμφωνα με σχετικό ανακοινωθέν της Μητροπόλεως Δημητριάδος ο κ. Ιγνάτιος "παίρνοντας αφορμή από την πρόσφατη τραγωδία της Νορβηγίας, κατά την οποία δεκάδες νέα παιδιά βρήκαν τον θάνατο από τα χέρια ενός μανιακού δολοφόνου, που πρόβαλε τα θρησκευτικά του πιστεύω ως άλλοθι για τις αποτρόπαιες πράξεις του, σημείωσε σε κήρυγμά του στον Ι. Ναό Αγίας Παρασκευής Βόλου: «Ζούμε σε μια εποχή που φαίνεται ότι ο φανατισμός και πάλι θα περισσέψει στην κοινωνία μας, σε όλα τα επίπεδα και αλίμονο αν γίνει και θρησκευτικός, γιατί δεν υπάρχει χειρότερο πράγμα στον κόσμο. Έχει χυθεί αίμα εξαιτίας των θρησκευτικών πολέμων, έχουν χαθεί ζωές ανθρώπων και έχουν καταστραφεί κοινωνίες εξαιτίας του θρησκευτικού φανατισμού...».
Τα όσα λέει εδώ ο Μητροπολίτης Δημητριάδος επιβεβαιώνονται πανηγυρικά και από διεθνείς αναλυτές, όπως ο Roger Cohen, ο οποίος σε σχετικό άρθρο του αναφέρεται στον "Χριστιανό" - κατά δήλωσίν του - δολοφόνο και παραθέτει την "εξομολόγησή του": «Προσευχήθηκα για πρώτη φορά εδώ και πολύ καιρό σήμερα. Εξήγησα στον Θεό ότι, αν δεν θέλει η Μαρξιστική-Ισλαμική συμμαχία και η βέβαιη Ισλαμική κατάληψη της Ευρώπης να εξαφανίσει τελείως την Ευρωπαϊκή Χριστιανοσύνη μέσα στα επόμενα εκατό χρόνια, τότε πρέπει να επιβεβαιώσει ότι οι πολεμιστές Του, οι οποίοι πολεμούν για την διατήρηση της Ευρωπαϊκής Χριστιανοσύνης, θα κυριαρχήσουν».
Και συνεχίζει ο Cohen: "Ο Μπρέιβικ ήταν μέλος των «Ιπποτών του Ναού», ένα στρατιωτικό χριστιανικό τάγμα, με στόχο να βοηθήσει την Χριστιανοσύνη να κυριεύσει έναντι του γειτονικού Ισλάμ. Το 2002 συμμετείχε μάλιστα, όπως ισχυρίζεται, στην επανίδρυση του τάγματος, το οποίο είχε διασπαστεί περί το 1300. Για τους ομοϊδεάτες του νεαρού, οι μετανάστες ευθύνονται για την οικονομική ύφεση και τα συναφή προβλήματα. Αυτοί, ως αποδιοπομπαίος τράγος πολύ συχνά στην ιστορία των κρατών, συνιστούν θύματα ρατσισμού και κοινωνικού αποκλεισμού".
Πιστοί - και φανατικοί - θεματοφύλακες της "Ευρωπαϊκής Χριστιανοσύνης" εμφανίζονται κατά καιρούς - εκτός των γνωστών κομματικών "εθνικοφρόνων" - αρκετοί Μητροπολίτες της Ελλαδικής Εκκλησίας, αλλά και ομοϊδεάτες τους θεολόγοι και "χριστιανίζοντες" αναλυτές, οι οποίοι ρίχνουν νερό στο μύλο του θρησκευτικού φανατισμού, ενισχύοντας με τις δηλώσεις τους τον ρατσισμό, την ξενοφοβία, αλλά και την λεκτική βία, η οποία ανθεί σε "θρησκευτικά" sites και blogs, μαζί με την ...δέουσα σπίλωση όσων διαφωνούν...
Ο Μητροπολίτης Δημητριάδος Ιγνάτιος αναφέρθηκε σ' αυτή τη νοσηρή «λογική» των θρησκευτικά φανατισμένων ομάδων και ατόμων, τα οποία χαρακτήρισε «ψυχοπαθολογικές προσωπικότητες» και τόνισε: «το παραμικρό τους ενοχλεί, βρίσκουν πάντοτε ένα εχθρό, γιατί αυτοί οι άνθρωποι δεν μπορούν να επιβιώσουν χωρίς εχθρό ... γίνονται ψυχοπαθολογικές προσωπικότητες, οι οποίες αδυνατούν να ελέγξουν το θυμό τους και πιστεύουν ότι με τη βία μπορούν να κυριαρχήσουν στην ανθρώπινη κοινωνία. Έτσι, η ψυχή τους μεταμορφώνεται και από άνθρωποι του Θεού, που θα έπρεπε να διακρίνονται για την αγάπη την ανεκτικότητα και την καλοσύνη γίνονται άνθρωποι με εμμονές και εκδικητικές τάσεις, προτιμούν να ανήκουν σε μια μειονότητα παρά να ζουν στην αλήθεια ...».
Η εκδικητικότητα είναι πασιφανής σ' αυτούς τους θρησκευτικούς φανατικούς κύκλους. Και το ενδιαφέρον είναι ότι μπορεί ενίοτε να είναι κεκαλυμμένη, αλλά είναι υπαρκτή! Ο θρησκευτικός φανατισμός έχει πολλές πτυχές, άλλες ήπιες, άλλες οξύτερες. Στο όνομα του Χριστού ή των Πατέρων αυτοί οι φοβεροί "θρησκευόμενοι" μπορούν να καταρρακώσουν την αξιοπρέπεια του άλλου, να τον προπηλακίσουν λεκτικά με ό,τι αισχρότερο, να τον συκοφαντήσουν ανερυθρίαστα, να τον υποσκάψουν μέχρι εξοντώσεώς του, ει δυνατόν και φυσικής!
Ο θρησκευτικός φανατισμός που δυστυχώς, συνδέεται σχεδόν πάντα με έναν άθλιο εθνικισμό, θα πρέπει να μας απασχολήσει σοβαρότερα στην Ελλάδα σήμερα. Όχι με το φόβο ότι μπορεί "να γίνουμε Νορβηγία", αλλά με την συνειδητοποίηση της αλήθειας ότι το Ευαγγέλιο δεν δίνει τον παραμικρό χώρο στην όποια βία και δη "εν ονόματί Του"!

Τρίτη, 26 Ιουλίου 2011

Ο ΖΑΚΥΝΘΟΥ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟΣ ΣΕ ΜΙΑ ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΙΚΗ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Κείμενο, βίντεος, φωτογραφία: π. Παναγιώτης Καποδίστριας



Βαρυσήμαντη Συνέντευξη Τύπου προς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης της Ζακύνθου παραχώρησε σήμερα το μεσημέρι ο Σεβ. Μητροπολίτης Ζακύνθου κ. Χρυσόστομος, με την ευκαιρία διαφόρων φημολογιών και ανώνυμων σχολίων, που τον εμπλέκουν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο στις παράνομες δραστηριότητες σπείρας κακοποιών, που εξαρθρώνεται αυτό τον καιρό στο νησί μας.
Ο Μητροπολίτης μας, με σαφέστατο και κατηγορηματικό τρόπο, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις των δημοσιογράφων, προκάλεσε τον οποιονδήποτε έχει το παραμικρό στοιχείο εις βάρος του, να το καταθέσει επωνύμως στον Εισαγγελέα. Εξηγώντας μάλιστα όλη αυτή την ανώνυμη παραφιλολογία, την απέδωσε στα ιδιοτελή συμφέροντα, τα οποία σε κάθε περίπτωση εθίγοντο με τον δημόσιο λόγο του όλα αυτά τα χρόνια της αρχιερατείας του και που τώρα βρήκαν ευκαιρία να εκφρασθούν. Για μιαν ακόμη φορά υπογράμμισε πάντως την αμετάκλητη απόφασή του να παραιτηθεί από τον μητροπολιτικό θρόνο της γενέτειράς του την 1η Σεπτεμβρίου 2011, μη αποσυρόμενος όμως και από τα δημόσια πράγματα, προς όφελος πάντα του ταλαίπωρου νησιού μας.

Στην διάρκεια της συνέντευξης αναφέρθηκε στο φιλανθρωπικό έργο της Μητροπόλεως, κατά την διάρκεια της 17ετούς διακονίας του στη Ζάκυνθο, έδωσε μάλιστα στην δημοσιότητα αναλυτικούς πίνακες των Ζακυνθινόπουλων, τα οποία βοηθήθηκαν στις σπουδές τους με υποτροφίες, που προήλθαν είτε από τα εντελώς προσωπικά έσοδά του, είτε από τα Κληροδοτήματα, στα οποία προεδρεύει και μέχρι την εποχή του ήταν ανενεργά και κοιμώμενα. Από τις σχετικές λίστες αντιγράφουμε:
α) Μεταξύ των ετών 1995 και 2010, σε 139 υποτρόφους τού Ευαγούς Ιδρύματος Χρυσόστομος Α΄ Δημητρίου, συντηρούμενου αποκλειστικά από τον Σεβ. Ζακύνθου Χρυσόστομο Β΄, δόθηκαν 397.860 ευρώ (ή 135.550.902 δραχμές).
β) Μεταξύ των ετών 2000 και 2010, από τα Κληροδοτήματα Γεωργίου Στεφ. Παρπαρία, Διονυσίου Μιγγή και το Ίδρυμα Μητροπολίτου Παύλου Σοφού, σπούδασαν 275 υπότροφοι, με το ποσόν του 1.946.515 ευρώ (ή 663.177.160 δραχμές)!!!








νυχθημερόν
Related Posts with Thumbnails