Τετάρτη, 30 Σεπτεμβρίου 2009

ΣΤΟ INTV.GR Η ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΛΟΓΑΡΑ




Δείτε, αγαπητοί συνοδίτες, στο διαδικτυακό κανάλι intv.gr την συνέντευξη με τον Πατρινό λογοτέχνη Κώστα Λογαρά.
Διαβάστε,επίσης, στην Ιδιωτική Οδό την παρουσίαση του βιβλίου του Κ. Λογαρά Στη χώρα του Νεντίμ μύριζε πεύκο.
Διαβάστε, ακόμη, περισσότερα για τον συγγραφέα και το έργο του στον Διαπολιτισμό.

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΜΠΡΑΞΗ ΕΛΛΑΔΑΣ - Η.Π.Α.


3x3
Σύγχρονη Μουσική από την Ελλάδα και τις ΗΠΑ


Μια νέα και άκρως ενδαφέρουσα διοργάνωση της μουσικής ομάδας
σπίζα το προσεχές Σάββατο στην Αθήνα.
Την προτείνω ανεπιφύλακτα, αγαπητοί συνοδίτες, καθώς μου αρέσουν οι ανατροπές που επιμελούνται με φαντασία και γνώση οι άξιες συνθέτριες Σ. Καμαγιάννη και Δ. Παναγοπούλου. Κι ακόμη η συναυλία αυτή είναι η ωραιότερη εναλλακτική λύση την παραμονή των "εθνικών εκλογών"!

Το καινούριο εγχείρημα της “Σπίζα” αφορά στη σύμπραξη συνθετών και εκτελεστών από τις ΗΠΑ και την Ελλάδα, με στόχο τη δημιουργία και παρουσίαση νέων μουσικών έργων.
Τρεις συνθέτες από την Ελλάδα (Τιμ Γουόρντ, Σοφία Καμαγιάννη, Δώρα Παναγοπούλου) και τρεις από τις ΗΠΑ (Matthew Burtner, Linda Dusman, William Kleinsasser) συνθέτουν νέα έργα για τις ίδιες μουσικές δυνάμεις που περιλαμβάνουν φλάουτο, κλαρινέτο, κρουστά, ηλεκτρονικά.
Tα έργα είναι όλα ηλεκτροακουστικά, δηλαδή θα υπάρχει και ηχογραφημένο υλικό που θα ακούγεται από τα ηχεία.

Η πρεμιέρα των έργων αυτών θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα στις 3 Οκτωβρίου 2009, στην γκαλερί taf (Νορμανού 5, Μοναστηράκι) με εκτελεστές τους Κατερίνα Τσεντς (φλαόυτο), Γιάννη Σαμπροβαλάκη (κλαρινέτο), Θόδωρο Μιλκόβ (κρουστά). Οι Αμερικανοί συνθέτες θα είναι παρόντες για να δουλέψουν με τους μουσικούς προς την τελική παρουσίαση των έργων αλλά και για να συμμετάσχουν σε ανοιχτή συζήτηση με το κοινό.
Το αμερικάνικο κλιμάκιο θα διοργανώσει την παρουσίαση των ίδιων έργων στην Αμερική (Βαλτιμόρη & Σάρλοτσβιλ) στα μέσα Οκτωβρίου 2009, με αμερικανούς εκτελεστές αυτή τη φορά, και θα προσκαλέσει την ελληνική πλευρά να παρακολουθήσει τις εκτελέσεις και να συμμετάσχει σε μουσικά εργαστήρια και διαλέξεις που σχετίζονται με τη σύγχρονη ελληνική μουσική.



Τρίτη, 29 Σεπτεμβρίου 2009

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΩΣΤΑ ΛΟΓΑΡΑ ΓΙΑ ΤΟ INTV.GR



Σήμερα το απόγευμα, συνέντευξη με τον Πατρινό λογοτέχνη Κώστα Λογαρά για το διαδικτυακό κανάλι intv.gr
Μια κουβέντα για την ποίηση, την λογοτεχνία, το θέατρο, τον έρωτα και τον Παπαδιαμάντη, την παιδεία και τον πολιτισμό, την ανυποληψία της πολιτικής, την Πάτρα και τον μύθο της, την σημασία της ιστορικής συνέχειας, την αξία του διακριτικού στην ...αδιάκριτη εποχή μας.
Σύντομα στο intv.gr




ΜΕ ΕΠΙΤΥΧΙΑ Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΣΤΗΝ ΛΕΜΕΣΟ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΑΡΙΟ ΤΟΚΑ


Μεγάλη κοσμοσυρροή στη συναυλία για τον Μάριο Τόκα

Κύπρος
Toυ Αριστείδη Βικέτου


Σε μυσταγωγία με τη συμμετοχή πάνω από πέντε χιλιάδων ανθρώπων κάθε ηλικίας εξελίχθηκε η χθεσινοβραδυνή συναυλία προς τιμή του αλησμόνητου μουσικοσυνθέτη Μάριου Τόκα, την οποία οργάνωσαν στο Δημόσιο Κήπο Λεμεσού ο πατέρας του Κύπρος και τα αδέλφια του με τη στήριξη του Δήμου και άλλων φορέων.

Στη συναυλία, που ήταν υπό την αιγίδα του προέδρου Χριστόφια, ερμήνευσαν τραγούδια του Μάριου Τόκα οι Μανώλης Μητσιάς, Κατερίνα Κούκα, Στέλιος Διονυσίου, Γιώργος Λώρης, Πανίκος Τριμικλινιώτης και πολλοί άλλοι τραγουδιστές. Μετείχαν στο πρόγραμμα οι χορωδίες του 'Αρη Λεμεσού, οι Γιωργαλλέτοι και η παιδική χορωδία της Επιλογής.
Παράλληλα με τη συναυλία, στον χώρο του κηποθεάτρου οργανώθηκε έκθεση φωτογραφίας και καλλιτεχνικής αφίσας για τον συνθέτη. Έγινε επίσης η απονομή βραβείων στους νικητές του διαγωνισμού στίχου που προκήρυξε ο Δήμος Λεμεσού στη μνήμη του συνθέτη.
Το έργο του Μάριου Τόκα έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του κόσμου, στον οποίο και ανήκει μια για πάντα και η πόλη του θα συνεχίσει να τον τιμά και να παρουσιάζει το έργο του, τόνισε ο Δήμαρχος Λεμεσού Αντρέας Χρίστου, χαιρετίζοντας εκδήλωση.

Ο κ. Χρίστου ανέφερε πως ο Μάριος Τόκας συνέδεσε το όνομά του με την πόλη που τον γέννησε και του έδωσε τα πρώτα βήματα στη μουσική και η πόλη του προσφέρει αυτήν την τιμητική συναυλία ως αντίδωρο.
«Ο Μάριος έδωσε στην εν γένει ελληνική μουσική μια εκδοχή που δεν θα μπορούσε άλλος να την προσφέρει τόσο δυναμικά, τους ήχους της Κύπρου, γιατί ο Μάριος είχε χωνεμένο τον πολιτισμό του τόπου του και μπορούσε να τον συγκεράσει με άλλα σύγχρονα στοιχεία», πρόσθεσε ο Δήμαρχος Λεμεσού.

Είπε επίσης ότι ο Δήμος Λεμεσού, και η πόλη γενικότερα, έχει κάθε λόγο να τον θυμάται, να τον τιμά και να συνεχίζει να παρουσιάζει το έργο του «γιατί αυτό το έργο έχει καταξιωθεί στη συνείδηση του κόσμου, στον οποίο και ανήκει μια για πάντα», σημειώνοντας πως «ο Μάριος, μέσα από το έργο του, μας ένωσε όλους απόψε για να τραγουδήσουμε και να αφήσουμε τη σκέψη μας να τον συναντήσει, με την υπόσχεση πως ποτέ δεν θα πάψουμε να τιμούμε το έργο του, αλλά και τον ίδιο».
Υπενθύμισε επίσης τη σημασία της πραγματοποίησης της εκδήλωσης στο κηποθέατρο Λεμεσού, όπου, όπως επεσήμανε, ο Μάριος Τόκας συμμετείχε το 1971 στον 2ο Διαγωνισμό Κυπριακού Τραγουδιού, καταλαμβάνοντας τη 2η θέση, που παράλληλα του έδωσε την απαιτούμενη αυτοπεποίθηση να συνεχίσει την παραπέρα καταξιωμένη πορεία του.

Δευτέρα, 28 Σεπτεμβρίου 2009

Η Θρησκεία ως ανάγκη του ανθρώπου να ανήκει κάπου...



Με αφορμή τις τελευταίες αναρτήσεις μας για την σχέση Εκκλησίας και ΜΜΕ, φίλος του ιστολογίου μας έστειλε ένα απόσπασμα κριτικής μιας προ δεκαετίας τηλεοπτικής συνέντευξης του μακαριστού Αρχιεπισκόπου Χριστοδούλου.
Οι επισημάνσεις της τηλεκριτικού Πόπης Διαμαντάκου ισχύουν και σήμερα, αφού αρκετοί κληρικοί περιθωριοποιούν τον Θεό, προκειμένου να αναδείξουν ένα "εκσυγχρονισμένο" πρόσωπο της Εκκλησίας, που φυσικά δεν υπάρχει.

"Η δίωρη συνέντευξη του ίδιου του Αρχιεπισκόπου κ. Χριστοδούλου στην εκπομπή του ΑΝΤ1 "Μαζί την Κυριακή" (αρχές Ιανουαρίου 1999), ... φαίνεται να επιβεβαιώνει απολύτως την παρατήρηση του Ζαν Ντανιέλ ("Η επιστροφή της θρησκείας έχει σχέση με την ανάγκη του ανθρώπου να ανήκει σε μια κοινότητα και η νοσταλγία της θρησκευτικής παράδοσης δεν έχει σχέση τόσο με την πίστη και τις θρησκευτικές πεποιθήσεις όσο με την ανάγκη της αίσθησης ισορροπίας σε μια κοινωνία που έχει ακόμα βαθιά ριζωμένες τις πατριαρχικές δομές".- Στο βιβλίο του Ο ΘΕΟΣ ΕΙΝΑΙ ΦΑΝΑΤΙΚΟΣ, εκδ. Πόλις).

Στη δίωρη συζήτησή του με τους δημοσιογράφους Τέρενς Κουΐκ, Νίκο Μεγγρέλη και Μάρω Λεονάρδου ο κ. Χριστόδουλος δεν αναφέρθηκε ούτε μία φορά στο Θεό, στο πνευματικό σκέλος της Θρησκείας, στις μεταφυσικές της έννοιες. Ευχάριστος, κοσμικός, ετοιμόλογος, έμεινε πιστός σε μια εικόνα ευανάγνωστη από το τηλεοπτικό κοινό. Δεν δίστασε να πει ότι τα διαμερίσματα στα οποία διαμένει δεν είναι κατάλληλα για το υψηλό του αξίωμα, ότι θα ζητούσε τη συνεργασία του Γιώργου Νταλάρα για να προσελκύσει τους πιστούς, αλλά και να δείξει πως η Εκκλησία δεν είναι μια πένθιμη επιλογή άρνησης κάθε κοσμικής ευχαρίστησης.

Έχοντας απέναντί του τρεις δημοσιογράφους χωρίς καμμιά προετοιμασία για μια εκ βαθέων συζήτηση.... δεν στάθηκε διόλου δύσκολο γι' αυτόν να συνθέσει την σύγχρονη εικόνα της Εκκλησίας και του κληρικού ως εναλλακτικές λύσεις στην πολιτική με τις "προδομένες της διαθήκες προς το λαό..... Σε κάθε του φράση εμφανιζόταν προσεκτικός, αλλά επίμονος υποστηρικτής των κανόνων, της παράδοσης, όχι ως θεϊκής "διαθήκης", αλλά ως προϋπόθεσης
για την ανθρώπινη ευτυχία μέσα στην κοινωνία."

Απόσπασμα από την κριτική της Πόπης Διαμαντάκου, στην Καθημερινή 17.1.1999 με τίτλο "Αγγιγμα.... της νέας θρησκευτικής κουλτούρας".


Πίνακας, Πατρίς - Θρησκεία - Οικογένεια του Γιάννη Ψυχοπαίδη

ΝΕΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΡΑΔΙΟΦΩΝΙΚΟ ΣΤΑΘΜΟ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ



Ελπίζω ο νέος διευθυντής του Αλέξανδρος Κατσιάρας, σημαντικός θεολόγος της γενιάς μας, να υλοποιήσει στο ακέραιο αυτό το ποιοτικό πρόγραμμα και να συνεχίσει προς αυτή την κατεύθυνση: «Oι επιλογές και προτάσεις των εκπομπών μας δεν υπηρετούν μια συμβατική αντίληψη, μιαν ιδεολογία. Οι εκπομπές μας είναι ανοιχτές σε όλα τα πρόσωπα, τα ρεύματα και τις τάσεις, υπακούοντας στην αρχή ότι κριτήριο του πολιτισμού είναι μόνο η ποιότητα και η ευπρέπεια».

Χάρηκα πολύ όταν είδα σπουδαία ονόματα της θεολογίας και του πολιτισμού ανάμεσα στους παραγωγούς εκπομπών: π. Ανανίας Κουστένης, π. Γεώργιος Μεταλληνός, π. Αδαμάντιος Αυγουστίδης, Αλέξανδρος Καρυώτογλου, Θανάσης Παπαθανασίου, Μαριάννα Κορομηλά, Nότης Μαυρουδής, Ελένη Βιτάλη, Νίκος Διονυσόπουλος, Λάμπρος Λιάβας, Μάρω Βαμβουνάκη, Μάριος Μπέγζος, Πέτρος Βασιλειάδης, Σταύρος Γιαγκάζογλου, Δημήτρης Μόσχος, Γεώργιος Κόρδης, Άγγελος Καλογερόπουλος, Φάνης Σουλακέλης κ.α.

Και για την Βυζαντινή Μουσική οι: Λυκούργος Αγγελόπουλος, Γρηγόρης Στάθης, Γιώργος Κωνσταντίνου, Κωνσταντίνος Αγγελίδης, Σταμάτης Κίσσας κ.α.
Εύχομαι από καρδιάς τα κάλλιστα και κράτιστα!

ΣΤΟ INTV.GR ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ




Δείτε, αγαπητοί συνοδίτες, στο διαδικτυακό κανάλι intv.gr την συνέντευξη με τον δημοσιογράφο του εκκλησιαστικού ρεπορτάζ στην εφημερίδα Καθημερινή και στον ραδιοφωνικό σταθμό Σκάι Νίκο Παπαχρήστου.

Ο Ν. Παπαχρήστου είναι επίσης ο ιδρυτής και διαχειριστής της Πύλης Εκκλησιαστικών Ειδήσεων amen.gr

Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2009

ΤΑ ΡΑΣΑ ΦΕΡΝΟΥΝ ΤΗΛΕΘΕΑΣΗ


Διαβάστε, αγαπητοί συνοδίτες, στο σημερινό φύλλο της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ το ρεπορτάζ των Κοσμά Βίδου και Δώρας Παυλίδου Τα ράσα φέρνουν τηλεθέαση.
Οι εκπρόσωποι της Εκκλησίας στα media, τα νούμερα της τηλεθέασης των σχετικών με την Εκκλησία εκπομπών, τα διαφημιστικά τρέιλερ, το κήρυγμα από τηλεοράσεως και οι διαξιφισμοί στα "παράθυρα".

Ηθικόν δίδαγμα από το ρεπορτάζ: Η παρουσία των εκπροσώπων της Εκκλησίας στα media είναι αρκετά χαμηλού επιπέδου!
Ο κατήφορος, θεωρώ, σταμάτησε κάπως στην μετά Χριστόδουλο εποχή, αλλά το πράγμα απαιτεί εγρήγορση και προσοχή.
Καλό θα ήταν η Διοικούσα Εκκλησία να σκύψει πιο σοβαρά πάνω στο θέμα της παρουσίας της στα ΜΜΕ. Αλλιώς κινδυνεύει ανά πάσα στιγμή να εκπίπτει στην γελοιοποίηση...


Πίνακας, Βεβηλωτής, Τsiaras Philip

Σάββατο, 26 Σεπτεμβρίου 2009

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ: "Οι Ορθόδοξοι έχουν συνείδηση της αποστολής τους στον Διάλογο"



Του Μητροπολίτου Κωνσταντίας Βασιλείου


Όπως έχω τονίσει κατά τη συζήτηση του Κειμένου στην Ιερά Σύνοδο της Εκκλησίας της Κύπρου, το κείμενο της Ραβέννας καλύπτει τις εκλησιολογικές και κανονικές συνέπειες της μυστηριακής φύσεως της Εκκλησίας με την έννοια της εκκλησιαστικής κοινωνίας, της συνοδικότητας και της εξουσίας κατά την περίοδο προ του μεγάλου σχίσματος. Αυτή η διευκρίνιση είναι αναγκαία, δεδομένου ότι η μετά το σχίσμα κατάσταση θα συζητηθεί υπό της Επιτροπής του Διαλόγου στις προσεχείς συναντήσεις, όπως έχει ήδη προγραμματισθεί.
Οι τελευταίες παράγραφοι του κειμένου, 43 κ. εξ. προϊδεάζουν προς τούτο και θέτουν τα πλαίσια για την πορεία των συζητήσεων για το λεγόμενο «πρωτείο», αφ’ ενός μεν για το πώς κατενοήθηκε και βιώθηκε υπό της Ορθοδόξου Εκκλησίας, αφ’ ετέρου δε όπως τούτο προεβλήθηκε από τη Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία. Δεν σημαίνει οποιαδήποτε παραδοχή θέσεων της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Οι Ορθόδοξοι εκπρόσωποι έχουν συνείδηση της αποστολής τους στο Διάλογο.

Κέντρον κατανοήσεως του κειμένου είναι ο 34ος Αποστολικός Κανόνας, ο οποίος παρατίθεται στην παρ. 24. Για την αποδοχή του κανόνα αυτού διεξήχθη έντονη συζήτηση στη Ραβέννα, και ο Μητροπολίτης Περγάμου είπε χαρακτηριστικά ότι, αν οι Ρωμαιοκαθολικοί δεν αποδέχονται την κανονική αυτή αρχή του Αποστολικού Κανόνα, τότε δεν υπάρχει λόγος συνεχίσεως του διαλόγου.
Από πλευράς Ορθοδόξου, επιδιωκόμενος στόχος είναι να τονιστούν τα κανονικά όρια των τοπικών Εκκλησιών και να απορριφθεί οποιαδήποτε παρουσίαση «παγκοσμιότητας» της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας. Για το λόγο αυτό εξετάσθηκαν τα τρία επίπεδα των σχέσεων του πρώτου μέσα στην Εκκλησία. Η ανάπτυξη του θεσμού της Πενταρχίας των Πατριαρχών, εξ άλλου, αποτελεί επιβεβαίωση ότι η Εκκλησία της Ρώμης δεν είχε πρωτείον εξουσίας εφ’ όλης της Εκκλησίας, είναι εν τούτοις γνωστό και από κανόνες Οικουμενικών Συνόδων ότι ο Επίσκοπος Ρώμης έχαιρε των πρεσβείων τιμής, πρεσβεία τα οποία αποδόθηκαν από την Δ΄ Οικουμενική . Σύνοδο και στον Επίσκοπο Κωνσταντινουπόλεως.
Στο σημείο αυτό, δυστυχώς, υπεισέρχονται τριβές μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του Πατριαρχείου Μόσχας, γιατί το τελευταίο αρνείται να δεχθεί τα πρεσβεία τιμής του Οικουμενικού και ό, τι απορρέει από αυτά, δηλαδή το συντονιστικό του ρόλο μεταξύ των Ορθοδόξων Εκκλησιών.
Με το κείμενο της Ραβέννας επιτυγχάνεται η αποδοχή εκ μέρους των Ρωμαιοκαθολικών της ιστορικής και εκκλησιολογικής αυτής πραγματικότητας, ότι δηλαδή η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία ήταν μία τοπική Εκκλησία, όπως οι λοιπές κατά τόπους Εκκλησίες, ή όπως έχει λεχθεί το Πατριαρχείο της Δύσεως. Γι’ αυτό άλλωστε και γίνεται έντονη συζήτηση στους κόλπους των Ρωμαιοκαθολικών για το κείμενο λόγω των θέσεων αυτών που δέχθηκαν και οι εκπρόσωποί τους. Η παραδοχή της τοπικότητας της Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας δεν σημαίνει και αυτομάτως αναγνώριση της εκκλησιολογίας της ή της θεολογίας της. Αυτά είναι τα πορίσματα της Επιτροπής του Διαλόγου και δεν δεσμεύουν τις Εκκλησίες, αλλά είναι προσπάθεια των Εκπροσώπων των Εκκλησιών να διερευνήσουν την ιστορική, τη θεολογική και την εκκλησιολογική κατάσταση.
Είναι προφανές ότι τα θεολογικά, εκκλησιολογικά, κανονικά κ.ά. προβλήματα μεταξύ της Ορθοδόξου Εκκλησίας και των Ρωμαιοκαθολικών είναι πολλά και είναι αδύνατο να καλυφθούν από το παρόν κείμενο.Έχω την πεποίθηση ότι στο κείμενο περιέχονται όλες οι Ορθόδοξες θεολογικές, εκκλησιολογικές και κανονικές θέσεις που κατοχυρώνουν την παράδοση της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Επί μέρους ζητήματα στο κείμενο με τα οποία δεν συμφωνούμε είναι βέβαιο ότι υπάρχουν. Το πρώτο, το οποίο πρέπει να σημειωθεί είναι ότι παρατηρούνται διαφωνίες για προσωπικές θεολογικές απόψεις και μεταξύ ορθοδόξων. Το δεύτερο είναι ότι όντως και στη συγκεκριμένη περίπτωση, παρατηρήθηκαν και κατά τη διάρκεια της συζητήσεως του κειμένου διχογνωμίες για πολλά ζητήματα. Παρά ταύτα, κοινή ομολογία και των Ρωμαιοκαθολικών ήταν ότι το θεολογικό επίπεδο των Ορθοδόξων ήταν κατά πολύ ανώτερο εκείνου των Ρωμαιοκαθολικών.

*Σημείωση: Ο Μητροπολίτης Κωνσταντίας Βασίλειος είχε εκπροσωπήσει το 2007 την Εκκλησία της Κύπρου στη 10η συνάντηση της Μεικτής Επιτροπής Θεολογικού Διαλόγου Ορθοδόξων και Ρωμαιοκαθολικών, η οποία έγνε στη Ραβέννα της Ιταλίας.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟ ΝΙΚΟ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ ΠΡΟΣΕΧΩΣ ΣΤΟ INTV.GR



Σήμερα στο Πάρκο του Παπάγου, εδώ στην Αθήνα, συνέντευξη για το διαδικτυακό κανάλι www.intv.gr με τον δημοσιογράφο της Καθημερινής και του Σκάι και ιδρυτή και διαχειριστή της Πύλης Εκκλησιαστικών Ειδήσεων www.amen.gr
Νίκο Παπαχρήστου.

Μια άμεση και αυθόρμητη κουβέντα για μια σειρά από θέματα που αφορούν στην Εκκλησία: εκκλησιαστικό ρεπορτάζ, η σχέση της Εκκλησίας με το διαδίκτυο, σχέσεις Εκκλησίας - Κράτους, η Εκκλησία στη σύγχρονη κοινωνία, η Διοίκηση της Εκκλησίας κ.α.

Σύντομα στο www.intv.gr


Παρασκευή, 25 Σεπτεμβρίου 2009

ΚΑΝΟΝΙΚΑ Η ΣΥΝΑΥΛΙΑ - ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΜΑΡΙΟ ΤΟΚΑ ΣΤΗΝ ΛΕΜΕΣΟ


Το Δικαστήριο απέρριψε την αίτηση διατάγματος για ματαίωση εκδήλωσης τιμής στον Μάριο Τόκα

Toυ Αριστείδη Βικέτου


Το Επαρχιακό Δικαστήριο Λεμεσού με σημερινή απόφαση του απέρριψε την αίτηση για έκδοση διατάγματος για ματαίωση της εκδήλωσης τιμής στον αείμνηστο μουσικοσυνθέτη Μάριο Τόκα.
Την αίτηση είχαν υποβάλει η σύζυγος και τα παιδιά του Μάριου Τόκα κατά των διοργανωτών της εκδήλωσης, που είναι ο πατέρας και τα αδέλφια του.
Στην απόφαση του Δικαστηρίου αναφέρεται ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις του Νόμου για την έκδοση του διατάγματος, «διότι οι ενάγοντες δεν απέδειξαν ότι θίγονται, παραβιάζονται ή προσβάλλονται τα πνευματικά δικαιώματα στο έργο του Μάριου Τόκα».
Τυχόν ματαίωση της εκδήλωσης «δεν θα εξυπηρετούσε το δημόσιο συμφέρον», επισημαίνεται στην απόφαση.
Το Δικαστήριο διευκρίνισε ότι η απόφαση δεν αφορά την ουσία της αγωγής, με την οποία ενάγοντες ζητούν αποζημιώσεις ύψους €100.000, γιατί οι εναγόμενοι οργάνωσαν την εκδήλωση χωρίς την άδειά τους.


Στην εκδήλωση στη μνήμη του Μάριου Τόκα, που θα γίνει το βράδυ της Δευτέρας στο Δημοτικό Κηποθέατρο Λεμεσού, με ελεύθερη είσοδο, θα τραγουδήσουν οι Μανώλης Μητσιάς, Κατερίνα Κούκα, Στέλιος Διονυσίου, Πανίκος Τριμικλινιώτης, Γιώργος Λώρης και άλλοι. Συμμετέχουν οι χορωδίες Άρης Λεμεσού, Γιωργαλλέττοι και «Επιλογή».
Η εκδήλωση, η οποία περιλαμβάνει επίσης έκθεση φωτογραφίας και αφίσας για τον Μάριο Τόκα, είναι υπό την αιγίδα του προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια και τη στηρίζουν ο Δήμος Λεμεσού και άλλοι φορείς της πόλης.

60 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΔΙΑΛΕΞΗ ΤΟΥ Μ. ΧΑΤΖΙΔΑΚΙ ΓΙΑ ΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ




Η τόλμη του Μάνου Χατζιδάκι

Η «ιστορική» ομιλία του 1949 καταξίωσε το ρεμπέτικο και άνοιξε νέους δρόμους


Της Γιώτας Συκκά


Αν και στο ακροατήριο ήταν τα φωτισμένα μυαλά της Αθήνας, όλοι τον άκουγαν έκπληκτοι. Ηταν 31 Ιανουαρίου του 1949 και ο Μάνος Χατζιδάκις μιλούσε για το περιφρονημένο ρεμπέτικο όχι μόνο αποκαθιστώντας το μουσικά αλλά και καταξιώνοντάς το ως μια αυθεντική καλλιτεχνική έκφραση της πιο αδικημένης πλευράς της μεταπολεμικής ελληνικής κοινωνίας.
Εξήντα χρόνια πέρασαν από τότε και αξίζει να θυμηθούμε τις λεπτομέρειες αυτής της τολμηρής ιστορικής στιγμής, να ανακαλύψουμε την πολύ ενδιαφέρουσα προϊστορία της και να αναρωτηθούμε αν υπάρχουν σήμερα τέτοιοι αιρετικοί αστοί που να μπορούν να ανακαλύψουν το κρυμμένο πετράδι. Και κυρίως, σήμερα, στην εποχή της βιομηχανοποίησης, της τυποποίησης και της light αντιμετώπισης, αν υπάρχουν κρυμμένα πετράδια.


Η αξία του ρεμπέτικου


1949. Τα πάθη πολύ πρόσφατα. Το πρότυπο «Πατρίς, θρησκεία, οικογένεια» είναι επίσημο και επιτακτικό. Το ελληνικό τραγούδι επιτρέπεται να είναι μόνο η εξελληνισμένη εκδοχή της δυτικής ελαφρότητας, το παρακράτος κινείται ανεξέλεγκτα και οποιαδήποτε άλλη στάση και επιλογή θεωρείται ύποπτη.
Σε αυτό το σκοτεινό περιβάλλον ο Μάνος Χατζιδάκις τολμά να μιλήσει για την αξία του «περιφερόμενου λαϊκού σκοπού της πόλης» και να πει: «Το να θέλει κανείς ν’ αγνοήσει την πραγματικότητα και μάλιστα του τόπου του, μόνον κακό του κεφαλιού του μπορεί να κάμει. Τα χρόνια μας είναι δύσκολα και το λαϊκό μας τραγούδι, που δεν φτιάχνεται από ανθρώπους της φούγκας και του κοντραπούντο ώστε να νοιάζεται για εξυγιάνσεις και για πρόχειρα φτιασιδώματα υγείας τραγουδάει την αλήθεια και μόνον την αλήθεια». Τώρα πολλοί μπορούν να πουν αυτά περίπου: «Καλά. Οσα είπες είναι σωστά και τα παραδεχόμαστε. Μα τι μας πείθει ότι το ρεμπέτικο είναι η σημερινή μας λαϊκή έκφραση καθώς και που σαν τέτοια βέβαια πρέπει να συνδέεται με την παράδοση του δημοτικού τραγουδιού και του βυζαντινού μέλους, κι όχι ένα τραγούδι μιας ορισμένης κατηγορίας ανθρώπων που εκφράζει την προσωπική της κατάσταση;».
Κι όμως αυτή η διάλεξή του που άλλαξε τα πράγματα δεν ήταν η πρώτη τολμηρή προσπάθεια καταξίωσης του ρεμπέτικου τραγουδιού από την πλευρά της διανόησης της εποχής.
Δύο ολόκληρα χρόνια πριν, το 1947, Ιανουάριος ήταν πάλι, όταν ο Φοίβος Ανωγειανάκης, από τους κορυφαίους πρωτοπόρους ερευνητές, μουσικολόγους και συλλέκτες, είχε υποστηρίξει από τις σελίδες του «Ριζοσπάστη» ότι «η παράδοση του δημοτικού τραγουδιού και κάπως λιγότερο της βυζαντινής μουσικής, όσο αν εκπλήσσει μερικούς συνεχίζεται σ’ αυτά τα τραγούδια που είναι γνήσια μορφή σημερινής λαϊκής μουσικής…». Η δική του άποψη για τους αφορισμούς «εν ονόματι» της ηθικής πνίγηκε στον κομματικό καθωσπρεπισμό και τις θέσεις του ΚΚΕ. Για την αστική τάξη τα ρεμπέτικα ήταν ταυτισμένα με τον «λαουτζίκο» αλλά και για την Αριστερά ήταν ταυτισμένα με το χασίσι που αποπροσανατολίζει την εργατική τάξη από τα προβλήματά της.


Πυρήνας ή φλοιός;


2009. Επιστροφή στον 21ο αι. Σήμερα στην εποχή της τυποποίησης έχει κανείς την εντύπωση πως δεν υπάρχει πυρήνας αλλά μόνο φλοιός. Ομως, τα πράγματα είναι πολύ πιο θετικά για τα κρυμμένα πετράδια. Το πρότυπο του καθωσπρεπισμού δεν είναι τόσο επιτακτικό όσο τότε. Το Ιντερνετ δίνει τη δυνατότητα να φανεί ό,τι διαφορετικό κινείται έξω από τους κατεστημένους τρόπους. Τάσεις υπάρχουν αλλά δεν έχουν τον σκληρό κοινωνικό και καλλιτεχνικό πυρήνα του ρεμπέτικου. Αλλοι μιλάνε για την ελπίδα της τσιγγάνικης μουσικής, άλλοι για το ραπ και τα παιδιά της ηλεκτρόνικα. Γενικά τις φωνές των ανένταχτων ομάδων. Η πρώτη κατηγορία έχει μια δική της παράδοση με ξεχωριστούς μουσικούς στο παίξιμο (δεν αναφερόμαστε στα καψουροτράγουδα). Η άλλη είναι παγκοσμιοποιημένη, εκφράζεται πάνω σε μια μίνιμαλ επαναλαμβανόμενη φόρμα αλλά ισχυρό πολιτικό λόγο (η μόνη με κοινωνικές ανησυχίες) ενώ η ηλεκτρόνικα, έχει πιστό κοινό στο Διαδίκτυο. Η εποχή είναι ανεκτική σε διαφορετικά είδη γι’ αυτό και τα τραγούδια της παραβατικής στάσης έχουν ιδιαίτερη απήχηση στη νεολαία.
Τα μεγέθη βέβαια δεν είναι ανάλογα ούτε η οπτική με το ρεμπέτικο. Ομως κάτι καινούργιο υπάρχει. Θέλει ίσως χρόνο να εκδηλωθεί δυναμικά. Ας σκεφτούμε αυτά που έλεγε το 1949 ο Μάνος Χατζιδάκις. Οταν υποστήριξε πως «το ρεμπέτικο τραγούδι είναι γνήσια ελληνικό, μοναδικά ελληνικό» και παρουσίασε δύο από τους πιο γνήσιους και δημοφιλείς εκπροσώπους της σύγχρονης ελληνικής μουσικής όπως τους χαρακτήρισε στο κοινό, τον Μάρκο Βαμβακάρη και τη Σωτηρία Μπέλλου.


Τι επιφυλάσσει το μέλλον


«Κάποτε -είπε στο τέλος εκείνης της διάλεξής του στο Θέατρο Τέχνης- θα κοπάσει η φασαρία γύρω τους κι αυτά θα συνεχίσουν ανενόχλητα τον δρόμο τους. Ποιος ξέρει τι καινούργια ζωή μας επιφυλάσσουν τα “νωχελικά 9/8” για το μέλλον. Ομως εμείς θα ’χουμε πια για καλά νιώσει στο μεταξύ τη δύναμή τους. Και θα τα βλέπουμε πολύ φυσικά και σωστά να υψώνουν τη φωνή τους στον άμεσο περίγυρό τους και να ζουν πότε για να μας ερμηνεύουν και πότε για να μας συνειδητοποιούν τον βαθύτερο εαυτό μας».


Ας μην είμαστε λοιπόν απαισιόδοξοι και για μας. Ποιος ξέρει τι θα μας επιφυλάξει η διάλυση του μουσικού συστήματος όπως το ξέρουμε σήμερα.


Διαβάστε επίσης στην Ιδιωτική Οδό Το Ρεμπέτικο του Σκαλκώτα

ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕΛΗ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ ΣΤΟ INTV.GR


Στο διαδικτυακό κανάλι http://www.intv.gr/ μπορείτε να δείτε, αγαπητοί συνοδίτες, την συναυλία με αρχαιοελληνικά και "αρχαιοελληνίζοντα" μέλη που παρουσιάσαμε με το Πολύτροπον στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, στο πλαίσιο Διεθνούς Ιατρικού Συνεδρίου (17-9-2009).


φωτό: Παναγιώτης Ανθόπουλος


Πέμπτη, 24 Σεπτεμβρίου 2009

ΜΟΥΣΙΚΗ ΓΙΑ ΤΡΙΟ ΑΠΟ ΔΙΑΣΗΜΟΥΣ ΣΟΛΙΣΤ ΣΤΟ ΑΡΓΟΣΤΟΛΙ


Αφού δεν μπορώ να είμαι εκεί τουλάχιστον ας αναδείξω μέσω της Ιδιωτικής Οδού αυτό το ξεχωριστό καλλιτεχνικό γεγονός που θα πραγματοποιηθεί αύριο το βράδυ στο Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου Ο Κέφαλος στην Κεφαλλονιά.
Μια συναυλία με τρίο του Χάυδν, του Θεοδωράκη και του Μπράμς, από τρεις σπουδαίους μουσικούς που θα συμπράξουν για πρώτη φορά για να υπηρετήσουν το απαιτητικό είδος της μουσικής δωματίου και μάλιστα αυτό του τρίο.
Ο δικός μας Γιώργος Δεμερτζής στο βιολί, η Dalia Lazar από την Κροατία, και με σπουδές στην Μόσχα, στο πιάνο και ο Pierre Djokic, με σπουδές στην Αμερική, στο τσέλο.
Και οι τρεις είναι πια καταξιωμένοι σολίστ διεθνώς. Μάλιστα ο P. Djokic είναι εραστής της ελληνικής μουσικής, αφού το 1980 έκανε τουρνέ στην Ελλάδα με τον Σταύρο Ξαρχάκο και το 2001 ηχογράφησε τη μουσική του Μίκη Θεοδωράκη ως μέλος της Συμφωνικής Ορχήστρας του Μόντρεαλ. Τώρα μένει αρκετό διάστημα και στην Κεφαλλονιά κι έτσι η Ελλάδα γι' αυτόν είναι υπόθεση ζωής!
Η δύναμη της μουσικής καταργεί σύνορα και όποιους άλλους φραγμούς και μας καλεί όλους να μαθητεύσουμε στην ομορφιά της.
Μακάρι αύριο Ο Κέφαλος στο Αργοστόλι να γεμίσει κόσμο, ο οποίος θα συμμετέχει σε μια μουσική ιεροτελεστία.

ΓΙΟΡΤΗ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΤΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

video

"Από την Πόλη έρχομαι..."

Γιορτή Κωνσταντινουπολιτών
10-11 Οκτωβρίου 2009


Βυζαντινό Αθλητικό Κέντρο
Ζωγραφείου Λυκείου & Μεγ. του Γένους Σχολής, Άλιμος

τηλ.: 210 9926 420
ώρες λειτουργίας: 11:00 - 23:00


Οικουμενική Ομοσπονδία Κωνσταντινουπολιτών

Η διοργάνωση περιλαμβάνει έκθεση των Κωνσταντινουπολίτικων σωματείων, εκθέσεις φωτογραφίας, παρουσίαση Πολίτικων εδεσμάτων, προβολές ταινιών, αθλητικές συναντήσεις, δημιουργική απασχόληση για παιδιά και πληθώρα πολιτιστικών και καλλιτεχνικών εκδηλώσεων.

Τετάρτη, 23 Σεπτεμβρίου 2009

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΣ ΩΣ ΛΕΩΝ ΩΡΥΟΜΕΝΟΣ ΖΗΤΕΙ ΤΙΝΑ ΚΑΤΑΠΙΗ



Ο αφορισμός του θεολόγου Νικολάου Σωτηροπούλου από Μείζονα και Υπερτελή Σύνοδο είναι ένα γεγονός. Λυπηρό για τον άνδρα, αλλά γεγονός που ισχύει έτσι κι αλλιώς.

Ο κ. Σωτηρόπουλος πέρα από τις επιθέσεις του στον Οικουμενικό Πατριάρχη και τον Αρχιεπίσκοπο Αυστραλίας Στυλιανό, που τους θεωρεί υπεύθυνους για τον αφορισμό του, επιτίθεται και έναντι οιουδήποτε του θυμίζει την κατάστασή του εν τη Εκκλησία (όπως σε μένα, που πέρα από την φραστική του επίθεση στην Μονή Γηροκομείου ζητούσε και την παντοειδή δίωξη μου) ή αρνείται να τον κοινωνήσει, όπως συμβαίνει με τον αρχιμ. της Μητροπόλεως Πατρών Βασίλειο Μπακογιάννη (βλ. την υβριστική επιστολή Σωτηρόπουλου εδώ).

Οι υποστηρικτές του κ. Σωτηρόπουλου τον κοινωνούν, λένε μεταξύ τους ότι είναι άδικος ο αφορισμός του, αλλά δημόσια ούτε λέξη! Παράδειγμα, που το ξέρω από πρώτο χέρι, ο ηγούμενος της Μονής Γηροκομείου Συμεών Χατζής. «Είναι πολύ μακρυά το Φανάρι», μου είπε τότε που συνέβη το «επεισόδιο» στο Γηροκομειό. «Ο Σωτηρόπουλος είναι κοντά μας», προσέθεσε, εισάγοντας την «λογική» της απόστασης (!!) για να αιτιολογήσει την υπέρ Σωτηρόπουλου στάση του.
Ο αφορισθείς μετάλαβε των αχράντων μυστηρίων επανειλημμένως στην Μητρόπολη Πατρών (Ναός του πολιούχου Αγ. Ανδρέου, Ναός Αγ. Ανδρέου Εγλυκάδας κ.α.). Ουδείς ήγειρε θέμα, παρ’ ότι αντιεκκλησιαστικώς έπραξαν οι συγκεκριμένοι ιερείς.

Ο ίδιος όμως, όλως αμετανόητος, επιτίθεται στον π. Βασίλειο Μπακογιάννη γιατί πέρα από το ότι δεν τον κοινωνεί ο ίδιος, κάνει «πλύσι εγκεφάλου» σε ιερείς με πνευματική εξάρτηση από αυτόν να μην κοινωνούν τον Ν.Σ.
Άρα, ουδείς δημοσίως (εγώ δεν λογίζομαι) ήλεγξε όσους εκ των κληρικών της Μητροπόλεως Πατρών, αλλά και άλλων Μητροπόλεων της Ελλάδος, κοινώνησαν, παρά την απόφαση της Μείζονος και Υπερτελούς Συνόδου, τον αφορισθέντα Ν.Σ.
Και ουδείς, προβλέπω (πάλι δεν λογίζομαι εγώ), θα υποστηρίξει δημοσίως τον π. Βασίλειο Μπακογιάννη, φοβούμενος, φυσικά, την επίθεση του Ν.Σ. και το απύλωτο στόμα του.
Θλίβομαι για την ανανδρία των εκκλησιαστικών ανδρών.
Τα σχόλια δικά σας, αγαπητοί συνοδίτες.
Πίνακας, Καταπίεση του Απόστολου Γεωργίου

ΛΑΘΡΟΚΑΠΗΛΟΙ ΚΑΙ ΠΛΑΝΕΜΕΝΟΙ ΟΙ ΣΥΝΤΑΚΤΕΣ ΤΗΣ "ΟΜΟΛΟΓΙΑΣ ΠΙΣΤΕΩΣ"


Δεν απέσυρε απλώς την υπογραφή του από την κατάπτυστη "Ομολογία Πίστεως" ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως Ιερεμίας. Όπως δήλωσε στο romfea.gr οι συντάκτες και διακινητές του κειμένου τον παραπλάνησαν, ζήτησε συγγνώμη από τον Οικουμενικό Πατριάρχη Βαρθολομαίο με σχετική επιστολή του και χαρακτήρισε τους συντάκτες του κειμένου της «Ομολογίας Πίστεως», λαθροκάπηλους της αμωμήτου ημών πίστεως, αλλά και πλανεμένους.

Το θέμα, βέβαια, δεν είναι αυτή καθαυτή η υπογραφή, αλλά η δολιότητα όσων υποκινούν τους άλλους προς υπογραφήν. Και φυσικά η "λογική" που εισάγουν, ότι δηλ. όποιος δεν υπογράφει είναι αιρετικός!!! Αυτοί "οι καθαροί"!

Όποιος, λοιπόν, λέω, επιτρέψτε μου αγαπητοί συνοδίτες, δεν καταγγέλλει την αντιεκκλησιαστική πρακτική των υπογραφών και των "Ομολογιών Πίστεως" φέρει μεγίστη ευθύνη ενώπιον της Εκκλησίας, της οποίας θεωρεί εαυτόν μέλος.

Ελπίζω πως κάποιοι από τους "προοδευτικούς" θεολόγους θα ξυπνήσουν και θα στιγματίσουν όπως πρέπει αυτές τις άθλιες και φαρισαϊκές πρακτικές.


Χαρακτικό Σαράντη Καραβούζη

Τρίτη, 22 Σεπτεμβρίου 2009

45 ΧΡΟΝΙΑ ΝΟΣΗΡΟΣ ΖΗΛΩΤΙΣΜΟΣ



Εν έτει 2009 «Ομολογία Πίστεως» από τους «αντι – οικουμενιστές».
Εν έτει 1964, ότε εγένετο η άρσις των αναθεμάτων ανάλογα εγένοντο.

Προφανώς οι τοιούτοι «ζηλωτές» δεν ημπορούν αλλιώς πως να υπάρξουν στην Εκκλησία παρά αναθεματίζοντας τους αίροντας τα αναθέματα και καταρώμενοι από φυλακής πρωίας μέχρι νυκτός κάθε βήμα διαλόγου.
Στο τεύχος 3-4 του περιοδικού Ορθόδοξη Παρουσία, που εξέδιδε το 1964 ο Άρχων της Μ.τ.Χ.Ε. Αριστείδης Πανώτης διαβάζω:

«Αι πρωτοβουλίαι του Οικουμενικού Θρόνου επί των σχέσεων με την Ρώμην παρενοήθησαν υπό τινων Αγιορειτών Πατέρων και «Ζηλωτών». Ούτοι, παρεσύρθησαν εις λόγους και ενεργείας, ήκιστα συμβιβαζομένας με την βασικήν χριστιανικήν αρετήν της διακρίσεως, υποδαυλιζόμενοι εις ανυπακοήν κατά του Οικουμενικού Πατριαρχείου έξωθεν. Πάσας τας αντικανονικάς ταύτας εκδηλώσεις κατεδίκασεν η Ιερά Κοινότης των είκοσι μονών του Αγίου Όρους.
Παρά την γενικήν επιδοκιμασίαν της αποφάσεως του Οικουμενικού Θρόνου, κύκλοι τινές συγκροτήσαντες παρεκκλησιαστικάς οργανώσεις μοντανιστικής νοοτροπίας, εμπεποτισμένοι με στενόψυχον και μικροχαρή φανατισμόν, «ενυπνιαζόμενοι συνεχώς κινδύνους δια την αμώμητον ημών πίστιν», λυμαινόμενοι δε τα θρησκεύοντα λαϊκά στρώματα, αναθαρρήσαντες εκ της χαώδους εκκλησιαστικής καταστάσεως, της αδυναμίας ουσιαστικής ποιμαντορικής διοικήσεως ήρχισαν την τακτικήν του «συκοφάντει, συκοφάντει, κάτι μένει στο τέλος», διασπείροντες ενωρίς «ανοικτάς επιστολάς», υβριστικούς λιβέλλους φαιδράς συνθέσεως, παραποιούντες κακοπίστως ειδήσεις, δηλώσεις και κείμενα. Εις την μοχθηράν επίθεσιν κατά των αιωνίων γραμμών του Οικουμενικού Πατριαρχείου, παρέσυραν αφελείς και θερμοαίμους τινας Αγιορείτας και συνεμάχησαν με τους αποκόψαντας εαυτούς εκ της Κανονικής Ορθοδόξου Εκκλησίας και μη αναγνωρίζοντας τα μυστήριά της παλαιοημερολογίτας. Έφθασαν μάλιστα εις πλήρη ευθυγράμμισιν με την ανθελληνικώς δρώσαν εις Αμερικήν υπέρ της Μακεδονικής αυτονομίας, «Ρωσικής Ανεξαρτήτου Συνοδικής Εκκλησίας» (Καρλοβιτσίου) με την οποίαν ουδεμία κανονική Ορθόδοξος Εκκλησία έχει σχέσιν τινά».

Τα περαιτέρω σχόλια δικά σας, αγαπητοί συνοδίτες.


ΔΙΑΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΑ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΜΑΡΙΟΥ ΤΟΚΑ



Δικαστική διαμάχη μεταξύ της συζύγου και του πατέρα του Μάριου Τόκα

Κύπρος
Του ΑΡΙΣΤΕΙΔΗ ΒΙΚΕΤΟΥ


Δικαστική διαμάχη άρχισε στο Επαρχιακό Δικαστήριο Λεμεσού με διάδικους από τη μια τη σύζυγο και τα παιδιά του αείμνηστου μουσικοσυνθέτη Μάριου Τόκα και από την άλλη τον 86χρονο πατέρα του Κύπρο και τα αδέλφια του.
Η αρχή της υπόθεσης έγινε με την ανακοίνωση του Δήμου Λεμεσού να διοργανώσει την ερχόμενη εβδομάδα μια μεγάλη φθινοπωρινή συναυλία, τιμώντας τη μνήμη και την καλλιτεχνική προσφορά του Μάριου Τόκα με την αφιλοκερδή συμμετοχή γνωστών καλλιτεχνών - συνεργατών του αείμνηστου μουσικοσυνθέτη, από τον ελλαδικό χώρο και δωρεάν είσοδο για το κοινό.

Ο Δήμος έλαβε προειδοποίηση από τον δικηγόρο Ιωνά Νικολάου, που όρισε η σύζυγος Αμαλία και τα παιδιά του Μάριου Τόκα ως διαχειριστή των πνευματικών δικαιωμάτων του έργου του μουσικοσυνθέτη.
Ο δικηγόρος προειδοποιεί τον Δήμο Λεμεσού για τη λήψη νομικών μέτρων σε περίπτωση που οργανωθεί συναυλία χωρίς τη συγκατάθεση των νόμιμων δικαιούχων των πνευματικών δικαιωμάτων.
Μπροστά σ' αυτή την εξέλιξη αποφασίζεται η συναυλία οργανωθεί από τα οικεία πρόσωπα του αξέχαστου μουσικοσυνθέτη, τον πατέρα και τα αδέλφια του. Και πάλι όμως παρεμβάλλονται εμπόδια, καθώς ο δικηγόρος της συζύγου του Μ. Τόκα καταχωρίζει αγωγή στο δικαστήριο, ζητώντας την ακύρωση της συναυλίας που είναι προγραμματισμένη στο Κηποθέατρο της Λεμεσού για την ερχόμενη Δευτέρα 28 του Σεπτέμβρη.

Στο δικαστήριο ο Ηλίας Στεφάνου, δικηγόρος του Τόκα και των παιδιών του κατέθεσε ένορκη συμπληρωματική δήλωση, αμφισβητώντας τη μεταβίβαση των πνευματικών δικαιωμάτων του αποβιώσαντος στους κληρονόμους του. Παρά την ένσταση του νομικού συμβούλου των εναγόντων, το δικαστήριο έκανε δεκτή την καταχώριση της ένορκης δήλωσης. Αμέσως μετά άρχισε η αγόρευση των συνηγόρων των δύο πλευρών.


Ο Μάριος Τόκας από τη Λεμεσό ήταν ένας συνεπής δημιουργός. Ένας καταξιωμένος συνθέτης. Καλλιτέχνης με ήθος και ευγένεια, που άφησε πίσω του ένα πλούσιο έργο, το οποίο όλοι αναγνωρίζουν.

Ανάμεσα στο πλούσιο έργο του ο ίδιος ξεχώριζε το συμφωνικό έργο «Θεογεννήτωρ Μαρία». Είναι ύμνοι στην Παναγία σε κείμενα του μακαριστού Μεγάλου Υμνογράφου της Εκκλησίας μας Γεράσιμου Μικραγιαννανίτη.

Το 1996 ο Τόκας επισκέφθηκε το Άγιον Όρος και ιδιαίτερα την σκήτη της Μικρής Αγίας Άννας. Εκεί, συγκλονισμένος από τα χειρόγραφα που βρήκε και μελέτησε, έγραψε το συμφωνικό έργο «Θεογεννήτωρ Μαρία», το οποίο παρουσιάστηκε μεταξύ άλλων και στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Στεφάνου της Βιέννης (2002), στο πλαίσιο της ένταξης της Κύπρου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Στον ιστορικό αυτό ναό, για πρώτη φορά ακούστηκε ελληνική μουσική. Ο Τόκας θεωρούσε εκείνη την ημέρα ως την κορυφαία στιγμή στην καριέρα του.

Για το έργο αυτό, ο Μίκης Θεοδωράκης έγραψε: «ο Μάριος Τόκας, πάντα στηριγμένος στις ρίζες της ελληνικής μας παράδοσης, δημιούργησε και δημιουργεί έργα γνήσια ελληνικά. Οι μελωδίες του έχουν κάτι από τον ουρανό, τη θάλασσα, τον ίδιο τον βράχο του Άθω».

Ο Μάριος Τόκας βραβεύτηκε από τον Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας Γλαύκο Κληρίδη (2001) με το «μετάλλιο εξαίρετης προσφοράς στην πατρίδα», που αποτελεί την ύψιστη τιμή της κυπριακής πολιτείας.



Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2009

ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ ΔΙΑΛΕΓΟΜΕΝΗ ΝΥΝ ΚΑΙ ΑΕΙ


Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος

Ελασσώνα, 19-9-2009

Έχομεν την ευθύνην της προβολής της Ορθοδοξίας προς τους έξω, τους μη Ορθοδόξους και τους μη Χριστιανούς. Είναι ένα επιτακτικό καθήκον, εις το οποίον προσπαθούμε να ανταποκριθούμε με τους Θεολογικούς ή απλώς ακαδημαϊκούς Διαλόγους, ώστε να γνωρίσουν το αληθινόν φως της πίστεως όσον το δυνατόν περισσότεροι συνάνθρωποί μας, και να δοξάζεται έτσι το όνομα του Θεού.

Πολλοί μας παρεξηγούν και νομίζουν ότι κάμνομεν αβαρίας και εκπτώσεις εις θέματα πίστεως. Μέγα λάθος και μέγα ψέμμα! Γνωρίζομεν πολύ καλά το καθήκον μας και μέχρι που πρέπει να κινηθούμε χωρίς να περάσωμε την «κόκκινην γραμμήν»!

Την Ορθοδοξίαν κηρύττομεν, την Ορθοδοξίαν προβάλλομεν, την Ορθοδοξίαν υπερασπιζόμεθα, εις την Ορθοδοξίαν μένομεν αμετακίνητοι και αδιάσειστοι, αλλά με αγάπην προς όλους τους μη Ορθοδόξους, διότι αυτό απαιτεί το χριστιανικό μας καθήκον. Οι φανατισμοί, τα αντάρτικα, αι εξαλλοσύναι, αι κατάραι και τα τοιαύτα, δεν έχουν καμμίαν σχέσιν με το πνεύμα του Χριστού!


Αρχιεπίσκοπος Βολοκολάμσκ Ιλαρίων

Ρώμη, 20-9-2009

«Σήμερα, η Ορθόδοξη και η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία δεν έχουν ευχαριστιακή επικοινωνία και οι Προτεστάντες αρνήθηκαν θεμελιώδεις αρχές του Χριστιανισμού. Πρέπει να καταλάβουν ξεκάθαρα, ότι η διαίρεση είναι αμαρτία, ο διαμελισμός του σώματος της Εκκλησίας αποδυναμώνει την ισχύ της χριστιανικής μαρτυρίας στον κόσμο».

Ο Αρχιεπίσκοπος Ιλαρίων παρότρυνε Ορθόδοξους και Ρωμαιοκαθολικούς να υπερβούν τις διαφορές που τους χωρίζουν εδώ και σχεδόν μια χιλιετία. Από τις κατακόμβες του Αγίου Καλλίστου όπου λειτούργησε το πρωί της Κυριακής ο επικεφαλής της Διεύθυνσης Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας κάλεσε τους Χριστιανούς να υπερβούν τη διαμάχη σχεδόν χιλίων ετών μεταξύ των Χριστιανών Ανατολής και Δύσης και υπενθύμισε σχετικά τον ηρωισμό των πρώτων Χριστιανών που προσεύχονταν σε κατακόμβες και διατηρούσαν την ενότητα, παρά τις διώξεις. amen.gr



Ιεράρχες της Εκκλησίας της Κύπρου

Τάσσονται σαφώς υπέρ της συνέχισης του θεολογικού διαλόγου μεταξύ της Ορθόδοξης και Ρωμαιοκαθολικής Εκκλησίας, εν όψει και της συνάντησης της Μεικτής Επιτροπής (ΜΕΘΔ), η οποία θα πραγματοποιηθεί στην Πάφο από τις 16-23 Οκτωβρίου. amen.gr


Γλυπτό: Γιαννούλης Χαλεπάς, Φιλοστοργία, Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού, γύψος (1875) 1,03 x 1,16 x 0,24.



Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΚΟΥΡΗ ΚΑΙ Ο ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΠΠΑΣ ΥΠΟΨΗΦΙΟΙ ΓΙΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΕΚΕΜΕΛ

Υποψήφιο για το πρώτο βραβείο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Μετάφρασης Λογοτεχνίας και Επιστημών του Ανθρώπου (ΕΚΕΜΕΛ) στην κατηγορία της Ιταλικής Μετάφρασης για το 2009, είναι το βιβλίο του Ιταλού Νομπελίστα ποιητή Eugenio Montale: Mottetti Είκοσι ερωτικά ποιήματα, που κυκλοφόρησε το 2008 από τις εκδόσεις του περιοδικού Οδός Πανός. Την μετάφραση και τα σχόλια έκανε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Φιλολόγων Πατρών Γιάννης Η. Παππάς, φίλος της Ιδιωτικής Οδού, αλλά και του Καλλιτεχνικού μας Συνόλου Πολύτροπον. Έχουμε συνεργαστεί σε πολλές μουσικοφιλολογικές εκδηλώσεις στην Πάτρα και την Αθήνα. Ως εκ τούτου χαιρόμαστε πολύ γι' αυτή την υποψηφιότητα.

Αλλά υποψήφια για βραβείο μετάφρασης, στην βρετανική λογοτεχνία, είναι και η σπουδαία μας λογοτέχνις και φίλη κ. Αθηνά Κακούρη για το βιβλίο Το μυστήριο του Έντουιν Ντρουντ του Charles Dickens (Εστία). Άρα διπλή η χαρά!

Όπως πληροφορούμαστε το βραβείο σε κάθε νικητή θα συνοδεύεται από το χρηματικό ποσό των 3.000 Ευρώ και δικαίωμα διαμονής για ένα μήνα στο «Σπίτι της Λογοτεχνίας» στις Λεύκες της Πάρου ή στο «Σπίτι της Λογοτεχνίας» στο Κράσι του Δήμου Μαλίων Κρήτης. Δικαίωμα συμμετοχής είχαν οι λογοτεχνικές μεταφράσεις που εκδόθηκαν το 2008 και ανήκουν στο χώρο του μυθιστορήματος, του διηγήματος, της ποίησης και του θεάτρου.

Ευχόμαστε στους άξιους φίλους μας τα κάλλιστα. Ανεξάρτητα από την οποιαδήποτε βράβευση θα τους τιμούμε εσαεί για το πολυσχιδές έργο τους, που έχει ρίζα και διάρκεια.



Κυριακή, 20 Σεπτεμβρίου 2009

ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ ΤΟΝ ΠΟΙΗΤΗ ΤΗΣ ΡΩΜΙΟΣΥΝΗΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ



Xθες βράδυ στο Κτήμα Λίγας στα Γιαννιτσά μια εξαιρετική εκδήλωση - αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο.
Ο Θωμάς Λίγας και η γυναίκα του Εβελίν είχαν φροντίσει τα πάντα στην παραμικρή λεπτομέρεια και η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε σε κλίμα τελετουργικό!
Κόσμος πολύς κατέκλυσε την οινοποιΐα, μέσα κι έξω, παρακολουθώντας με θρησκευτική ευλάβεια, τολμώ να πω, την συναυλία μας για τον ποιητή της Ρωμιοσύνης.


Χάρηκα ιδιαίτερα που την εκδήλωση, μετά τον χαιρετισμό του οικοδεσπότη Θωμά Λίγα, άνοιξε η Λέκτωρ Φιλολογίας στο Α.Π.Θ. Ιωάννα Ναούμ (φωτό), η οποία με συνοπτικό, επιστημονικό, αλλά και καρδιακό τρόπο σκιαγράφησε την μοναδικότητα του ποιητή, τον οποίο βλέπουμε πια και προσεγγίζουμε χωρίς τις ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος.


Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν και μικρά, άκρως χαρακτηριστικά, βίντεο και ηχητικά ντοκουμέντα του Γιάννη Ρίτσου, όπου ο ποιητής μιλάει για την αγάπη, την ποίηση, την σεμνοτυφία και την όντως αξιοπρέπεια, τον Επιτάφιο, την πίστη του στην αθανασία! Την επιμέλεια αυτού του υλικού είχε ο Θωμάς Λίγας (φωτό) και θεωρώ πως η επιλογή του ήταν εξαιρετική, ΄καθώς ουσιαστικά υπομνημάτιζε το μουσικό μας μέρος.









Σάββατο, 19 Σεπτεμβρίου 2009

ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΠΟΨΙΝΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΜΑΣ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ




Kαλησπέρα σας, από το Κτήμα Λίγας στα Γιαννιτσά, αγαπητοί συνοδίτες.

Λίγο πριν την αποψινή συναυλία - αφιέρωμα στον ποιητή Γιάννη Ρίτσο, που θα παρουσιάσουμε με το Πολύτροπον.

Χαίρομαι ιδιαίτερα διότι είμαστε στη φύση, με ανθρώπους νηφάλιας μέθης! Ο Θωμάς Λίγας ενθουσιάστηκε ακούγοντας, στην διάρκεια της πρόβας, τον πιανίστα μας Τάσο Σπηλιωτόπουλο να παίζει το τρίτο μέρος από την Σονάτα του σεληνόφωτος του Μπετόβεν.

Κι αυτό μου είναι ήδη αρκετό!

Περισσότερα αργότερα...


Παρασκευή, 18 Σεπτεμβρίου 2009

ΤΡΑΓΟΥΔΩΝΤΑΣ ΓΙΑΝΝΗ ΡΙΤΣΟ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ



Στα Γιαννιτσά, λοιπόν, στο Κτήμα Λίγας, στην Γιορτή Τρύγου, θα διαβάσουμε και θα τραγουδήσουμε αύριο το βράδυ Γιάννη Ρίτσο.

Με τον φίλο Τάσο Σπηλιωτόπουλο στο πιάνο και την Ιωάννα Κάππου στο τραγούδι.
Σονάτα του σεληνόφωτος και Επιτάφιος, σε μια λυρική εκδοχή που επιμένω, για φωνή και πιάνο.

Περί Επιταφίου δείτε εδώ την ημετέραν άποψιν.

Για την Σονάτα θα σας πω μετά το αυριανό εγχείρημά μας.


ΜΕΣ ΣΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΖΟΝΤΑΣ


Aπόψε στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάτρας, στην έναρξη του 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Διατατικής Ιστογένεσης, και μετά την ευγενική πρόσκληση του προέδρου του Συνεδρίου Καθηγητού του Πανεπιστημίου Πατρών Ηλία Παναγιωτόπουλου, παρουσιάσαμε με το Πολύτροπον αρχαιοελληνικά μέλη, ενώπιον ενός εκλεκτού ακροατηρίου.
Γιατί ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Σταύρος Κουμπιάς, οι υπόλοιποι πανεπιστημιακοί καθηγητές, οι ξένοι σύνεδροι και όλοι οι άλλοι παρευρισκόμενοι, άκουσαν με απόλυτη ησυχία το ιδιαίτερο και δύσκολο, θα πρόσθετα, πρόγραμμα που είχαμε ετοιμάσει.






Ξεχωριστή τιμή για όλους μας η παρουσία τής συγγραφέως κ. Αθηνάς Κακούρη μετά του συζύγου της ακαδημαϊκού και μέγιστου αρχαιολόγου κ. Σπύρου Ιακωβίδη.


Πέμπτη, 17 Σεπτεμβρίου 2009

ΣΤΟ ΒΑΤΙΚΑΝΟ Ο "ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ" ΤΗΣ ΡΩΣΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ


Δεν πρόλαβε να ...στεγνώσει το μελάνι μας και τα γεγονότα τρέχουν ιλιγγιωδώς και μας δικαιώνουν!

Η Ρωσική Εκκλησία στο δρόμο προς το Βατικανό ήταν το άρθρο που δημοσιεύσαμε μόλις προ μηνός, και αύριο ο Αρχιεπίσκοπος Βολοκολάμσκ Ιλαρίων, Πρόεδρος του Τμήματος των Εξωτερικών Σχέσεων του Πατριαρχείου Μόσχας, συναντάται με τον Πάπα Βενέδικτο ΙΣΤ' στην Ρώμη.

Ο νούμερο ένα της Ρωσικής Εκκλησιαστικής Διπλωματίας βρίσκεται από προχθές στην Ρώμη και θα μείνει μέχρι την Κυριακή. Ένα πενθήμερο γεμάτο συναντήσεις και επαφές με υψηλόβαθμα στελέχη του Βατικανού. Ας σημειωθεί ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ιλαρίων επισκέπτεται την Αγία Έδρα μετά από επίσημη πρόσκληση του Καρδινάλιου Βάλτερ Κάσπερ, Προέδρου του Ποντιφικού Συμβουλίου για την προώθηση της Χριστιανικής Ενότητας.

Όπως δηλ., ακροθιγώς και μόνο, τα επισημάναμε. Γι' αυτό και το άρθρο μας για την Ρωσική Εκκλησία στο δρόμο προς το Βατικανό, έτυχε πολλών αναδημοσιεύσεων στο διαδίκτυο, ακόμα και στην σελίδα της Ορθόδοξης Αρχιεπισκοπής Χαλεπίου του Πατριαρχείου Αντιοχείας.




Τετάρτη, 16 Σεπτεμβρίου 2009

ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΠΑΤΡΩΝ: ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ


Αύριο στις 8 το βράδυ στο νέο Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών θα γίνει η έναρξη του 3ου Πανελλήνιου Ιατρικού Συνεδρίου Διατατικής Ιστογένεσης, κατά την οποία θα παρουσιάσουμε με το Καλλιτεχνικό Σύνολο Πολύτροπον αρχαιοελληνικούς ύμνους - μουσικά τεκμήρια που έχει επισημάνει η έρευνα και δυο νεώτερα κομμάτια, με αρχαιοελληνική αναφορά:
Το Κέλομαί σε γογγύλα του Μ. Χατζιδάκι και χορικά από τον Προμηθέα Δεσμώτη της Εύας - Πάλμερ Σικελιανού.
Χαίρομαι πολύ διότι κατά τη διάρκεια της μελέτης μας αποφασίσαμε να προσαρμόσουμε στα αραβικά ένα από τα χορικά της Εύας σε ήχο πλ. β' για να το τραγουδήσουμε στην αυριανή συναυλία. Το αποτέλεσμα το δημοσιεύω εδώ.
Το ενδιαφέρον είναι ότι οι εκ Λιβάνου φίλοι και μεταγραφείς Roni Bou Saba και Peter Saliba συμβουλεύτηκαν για την μετάφραση στα αραβικά το πρωτότυπο του Προμηθέα Δεσμώτη και όχι τόσο την νεοελληνική απόδοση του Ι.Ν. Γρυπάρη.
Μαζί μας αύριο θα είναι η Γιώτα Ανδρεοπούλου στο φλάουτο και την κιθάρα και η Θεοδώρα Ζήκου στο τραγούδι.
Το πλήρες πρόγραμμα δείτε εδώ.

ΜΑΡΙΑ ΚΑΛΛΑΣ: Ο ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΝΤΙΒΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΤΡΑΓΙΚΟΤΗΤΑΣ



Σαν σήμερα έφυγε η Μαρία Κάλλας. Ο ορισμός της ντίβας! Και της τραγικότητας, προσθέτω. Η περίπτωσή της υπήρξε στην κυριολεξία μοναδική! Καθόρισε οριστικά την όπερα στον καιρό μας, έζησε την απόλυτη δόξα και πέθανε μόνη...
Την ακούω πολύ... Και την σκέφτομαι περισσότερο... Αν ένιωσε την αληθινή αγάπη που περίμενε, όπως κάθε άνθρωπος ή αισθανόταν απλώς ένα ακριβό προϊόν προς κατανάλωση. Η σιωπή στην οποία έζησε τα τελευταία χρόνια της ζωής της, είναι από τα σπουδαιότερα μαθήματα μουσικής που μας άφησε.
Ανήκει στην προσωπική μου μυθολογία, όπως και εκατομμυρίων άλλων ανθρώπων.
Ήταν μια γυναίκα που σφράγισε ανεξίτηλα την όπερα, αφού και οι πλέον αδαείς τ' όνομά της προφέρουν πρώτα, αν τύχει και αναφερθούν στο είδος.
Ο μύθος της παραμένει ολοζώντανος μέχρι σήμερα κι απ' ό,τι φαίνεται για πολλά χρόνια ακόμα.
Την ευχαριστώ για τ' ανείπωτα κινήματα της ψυχής και του νου. Για το σμίλευμα της ευαισθησίας μου. Για όσα ακόμα θα μου δώσει, στο υπόλοιπο της ζωής μου...

"ΠΑΤΜΙΑΖΟΝΤΑΣ" ΣΤΟΝ ΙΣΚΙΟ ΤΟΥ ΗΣΚΙΟΥ



Στον ίσκιο του Ήσκιου του παμφίλτατου π. Παναγιώτη Καποδίστρια, ένα ξεχωριστό και εξαιρετικό συνάμα αφιέρωμα στην Πάτμο. Με αφορμή ένα πρόσφατο ταξίδι του στην ιερά νήσο. Είναι να θαυμάζει κανείς πώς ένα ταξίδι - αναψυχής για τους πολλούς - μπορεί να μετουσιωθεί σε πνευματική ευωχία, σε εικονοποιΐα, σε ποίηση!
Πατμιάζοντας, λοιπόν!



Στην Άσπρη και στη Σκάλα
Στο 9ο Φεστιβάλ Θρησκευτικής Μουσικής (δύο αναρτήσεις με βίντεο)
Η έκθεση εικαστικών του Διονύση Παπαδάτου στη Χώρα
Η πρόσληψη της Πάτμου από τον ποιητή Διονύση Σέρρα
Στα σοκάκια της Χώρας Πάτμου
Προσόμοιο ταπεινό ελλείψει ιδιομέλου
Η Πάτμος και η Αποκάλυψη του Ελύτη και της Λαμπέτη


φωτό: Π.Κ.

Τρίτη, 15 Σεπτεμβρίου 2009

ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΙΤΣΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΡΙΤΣΟ

Με το Πολύτροπον το Σάββατο στα Γιαννιτσά, στο Κτήμα Λίγας, στην Γιορτή του Τρύγου, για ένα αφιέρωμα στον Γιάννη Ρίτσο, με αφορμή την επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του.
Με τον Τάσο Σπηλιωτόπουλο στο πιάνο και την Ιωάννα Κάππου στο τραγούδι θα παρουσιάσουμε την περίφημη Σονάτα του Σεληνόφωτος (μουσική: Λ.Β. Μπετόβεν, Θ. Μικρούτσικος) και τον Επιτάφιο σε μουσική Μίκη Θεοδωράκη.
Την Σονάτα του Σεληνόφωτος την παρουσιάζουμε για πρώτη φορά και δουλεύουμε πάνω σ' αυτό το υπέροχο ποίημα, συνδυάζοντας την Μoonlight σονάτα του Μπετόβεν - η οποία ενέπνευσε και τον Ρίτσο - και δυο τραγούδια του Θάνου Μικρούτσικου σε στίχους από το ποίημα.

Δευτέρα, 14 Σεπτεμβρίου 2009

"ΣΗΜΕΡΟΝ ΠΡΟΕΡΧΕΤΑΙ..." από τον π. ΔΙΟΝΥΣΙΟ ΦΙΡΦΙΡΗ



Σήμερα, εορτή της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού ακούω τον αείμνηστο διακο - Διονύση Φιρφιρή στο δοξαστικό των αίνων της εορτής από τις περίφημες ηχογραφήσεις του Μανόλη Χατζηγιακουμή (σειρά Μνημεία Εκκλησιαστικής Μουσικής, Ανθολογία πρώτη).

Ευτυχώς ο Μ. Χατζηγιακουμής ηχογράφησε ολόκληρο το Δοξαστάριο του Ιακώβου Πρωτοψάλτου, το οποίο έψαλλε ο διακο - Διονύσης στις πανηγύρεις του Αγίου Όρους. Για το συγκεκριμένο μέλος ο Χ''γιακουμής σημειώνει:

"Το δοξαστικό του Iακώβου πρωτοψάλτου στην Ύψωση του Tιμίου Σταυρού Σήμερον προέρχεται ηχ πλ β’, είναι ένα απλό δείγμα από το σύνολο του ηχογραφημένου Δοξασταρίου. Kαι στο δοξαστικό αυτό η μακρά λειτουργική χρήση (το έψαλλε επίσης για πολλά χρόνια στην I. M. Ξηροποτάμου) έχει δώσει στην ερμηνεία ιεροπρέπεια μοναδική και γνησιότητα. H απαράμιλλη εκφραστική δύναμη του πατρός Διονυσίου βρίσκεται εδώ σε μια κορυφαία της στιγμή. Στην εκτέλεση αποτυπώνονται εξαίρετα τα πνευματικά αισθήματα της ικεσίας, του δέους και, κυρίως, της χαράς για τη λύτρωση και τη σωτηρία του κόσμου. H εκφραστικότητα της ερμηνείας συμβαδίζει και εδώ απόλυτα με τις έννοιες του κειμένου και τη μελική τους διατύπωση. Έτσι, η αρχική περιγραφική είσοδος και πρόοδος του μέλους κορυφώνεται έντονα, μέσα σε μια σπάνια ψυχική μέθεξη, στις έσχατες μουσικές φράσεις (αυτόν ασπασώμεθα τη χαρά και τω φόβω, και δια την σωτηρίαν ην παρέχει τω κόσμω). Tο δοξαστικό αυτό, όπως ψάλλεται, δείχνει ανάγλυφα πόσο ανυπολόγιστης σημασίας γεγονός είναι η ηχογράφηση του Δοξασταρίου του Iακώβου που μας άφησε ο μακαριστός Γέροντας".


Κυριακή, 13 Σεπτεμβρίου 2009

ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΜΕ ΤΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ ΣΤΟ ΝΕΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ


ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ ΠΟΛΥΤΡΟΠΟΝ
Ιδρυτής - υπεύθυνος: Π. Α. Ανδριόπουλος

Αρχαιοελληνικά μέλη και σύγχρονα «αρχαιοελληνίζοντα»

Παρουσίαση στην έναρξη του 3ου Πανελλήνιου Ιατρικού Συνεδρίου Διατατικής Ιστογένεσης

Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου,
Αρχαιολογικό Μουσείο Πατρών, 20.00


Πρόγραμμα

- Επιτάφιος του Σεικίλου, Όσον ζης φαίνου, 2ος π. Χ. - 1ος μ.Χ. αι.

- Επίκληση στη Μούσα (Ιωνικής προελεύσεως) και Επίκληση στην Καλλιόπη και τον Απόλλωνα του κιθαρωδού και συνθέτη Μεσομήδη, περίπου 2ος μ.Χ. αι.

- Β’ Δελφικός ύμνος, Λιμένιος, περίπου 2ος μ. Χ. αι.

- Κέλομαί σε Γογγύλα, σε ποίηση Σαπφούς. Μουσική: Μάνος Χατζιδάκις (από τον Μεγάλο Ερωτικό, 1972).

- Πρωτοχριστιανικός Ύμνος στην Αγία Τριάδα, από τον πάπυρο αρ. 1786 της Οξυρύγχου (3ος μ.Χ. αι.)

- Αποσπάσματα από τα χορικά για την τραγωδία Προμηθεύς Δεσμώτης του Αισχύλου. Μουσική: Εύα Πάλμερ - Σικελιανού (1874 - 1952). Μετάφραση: Ι. Ν. Γρυπάρης.



Παναγιώτης Ανδριόπουλος, γενική επιμέλεια - τραγούδι
Θεοδώρα Ζήκου, τραγούδι
Γιώτα Ανδρεοπούλου, φλάουτο
Peter Saliba και Roni Bou Saba, τραγούδι


Related Posts with Thumbnails