Παρασκευή, 31 Ιουλίου 2009

Η ΚΥΡΙΑ ΜΕ ΤΑ ΜΠΙΓΚΟΥΝΤΙΑ

Υπό Γέροντος Χαλκηδόνος Αθανασίου


Μια φορά κι’ έναν καιρό εκεί κάτω στην ελληνική "Παταγωνία", στα πανέμορφα και δαντελωτά ακρογιάλια του Μωριά, κατοικοέδρευε μια γνήσια ντόπια κυρά.
Εκεί όπου εκμετρούν τη ζωή οι "περιβόητοι" Παλαιοελλαδίτες, τους οποίους οι Βορειοελλαδίτες ονοματοκοσμούν ως χαμουτζήδες (από το χάμω = κάτω), με όλη την περί τον όρο αυτό "περιβαλλοντολογία".

Κοντά κάπως στα ύδατα της Στυγός, τα μυθικά νερά, στα οποία ορκίζονταν οι Ολύμπιοι θεοί. Εκεί που η Θέτις έλουσε το γιό της Αχιλλέα και έγινε άτρωτος. Εμείς όμως, "οι απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων" με τους σύγχρονους Αλβανούς, Ρώσους, Ρουμάνους, Βούλγαρους και τους λαθρομετανάστες, μείναμε ως "σουρρεαλιστές" αδύναμοι και τρωτοί. Τί κρίμα!...

Εκεί ξεμπούκαρε λοιπόν προ ετών σ’ ένα γοητευτικό δειλινό, απλά και ανεπιτήδευτα η μάγισσα αυτή, με τα πρασινόχρωμα μπιγκουντιά, πούχε τυλίξει στα μελένια μαλλιά της για να τα περιποιηθεί εν οίκω.

Ήταν συμπαθής, ιδιαίτερα φαίνεται στα νειάτα της, με φιδίσιο κάπως κορμί, γλυκοκάστανα και αμυγδαλωτά αετομάτια, από τα οποία δεν της σκαπούλαρε ουδέν, λίγο τεθλασμένη γερακομύτη - κάτι όχι πολύ αισθητικό, αντίθετα προς την αναληπτική τοιαύτη (Himmelfahrtsnase), με "διαβολική" γυναικοεξυπνάδα και "ηθικές" αρχές, κοινωνική, παστρικιά νοικοκυρά, ανοιχτή καρδιά και φυσικά στοργική "κότα".
Και το σπουδαιότερο: Είχε ένα οργανωτικό μυαλό, ήταν ένα "ζώον της δουλειάς" (Arbeitstier) και διέθετε μια "ανδρογυνία της ψυχής" (Meret Oppenheim), που την γάντζωνε επί μακρόν στη ζωή, παρά τα τραυματώδη ατυχήματα και τις αρρώστιες που την είχαν αφάνταστα ταρακουνήσει.

Δούλεψε σκληρά στο βιό της για να φτιάξει κάποια περιουσία "πλοηγώντας" ένα σουπερμάρκετ της εποχής με σάρκες και άλλα τερψιλαρύγγια και μη αγαθά. Μια φορά διηγόταν – για να τεκμάρει την εμπειρία της - πως κάποτε αργότερα πήγε σ’ ένα χασάπη για ν’ αγοράσει λίγο βεργάδι, και για να προφυλαχθεί από την νεοελληνική μπαγαμποντιά, τούπε: Θέλω να δω την ουρίτσα, οπότε εκείνος εν απορία την ερώτησε: Ποιά είσαι εσύ; και κείνη τούριξε: Τί σε νοιάζει;

Έτσι έχτισε δυό σπιτάκια που με δίκες προσπάθησαν τμηματικά να σμικρύνουν οι "φίλοι", ως συνήθως , γείτονές της, στα οποία καθόταν και τα νοίκιαζε στους παραθεριστές. Και φυσικά πολλά ήταν τα γραφικά και τραγελαφικά περιστατικά που έζησε με δ’ αύτους. Να κι’ ένα γουστόζικο απ’ αυτά: Κάποτε ένοικός τις ευφυέστατος και γνήσιος απόγονος του αρχαίου Προκρούστη – τι κι’ αν κλάδευε ετούτος τα πόδια - εργένης δε, έσπανε τους γλόμπους του δωματίου που έμενε για να τους αντικαταστήσει φυσικά με το σκαλί η νοικοκυρά, ενώ αυτός Θεού θέλοντος, διαβόλου ευδοκούντος και καιρού επιτρέποντος, ονειρεύετο ειδυλλιακώς τη γοητεία της αρχαιοελληνικής γλυπτικής μορφολογίας. Ως που διαπιστωθέντος του γεγονότος, "ανεχώρησε δι’ άλλης οδού εις την χώραν αυτού"!
Αμήν.

Έτσι κάπως αγνάντευε η κυρία όχι με τις καμελίες αλλά με τα μπιγκουντιά, σαν μία περίπου από τις υπομονετικές και ανεκτικές μάνες της παλιάς καλής εποχής (Gute alte Zeit), που σήμερα διαρκώς λιγοστεύουν, ανήκουσαι πλέον στην αρχαιολογία της ιστορίας και της κοινωνικής θέσης της γυναικός, με όλες τις ριζοσπαστικές εκτροπές της παραδοσιακής οικογένειας, τα διαζύγια, την διάλυση των θεσμών, απότοκα των δήθεν ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ισότητος των δύο φύλων, του φεμινισμού και άλλων, ων ουκ εστι αριθμός. Χωρίς βέβαια τούτο να σημαίνει, ότι είναι σωστό ν’ αρνηθεί κανείς, ότι ζούμε σε μια τελείως διαφορετική εποχή, που γέννησε ο βικτωριανισμός και ο ρωμαντισμός.

Είχε δε παντρευτεί ένα όμορφο και γεροδεμένο λεβέντη, πούταν κι’ αυτός δουλευταράς πρώτα σαν ράφτης στο πολεμικό ναυτικό και μετά σε μια υπηρεσία ενός γκαράζ, όπου κατάπινε σαν κατάδικος των κατέργων επί χρόνια τα "μεθυστικά αρώματα του παραδείσου", τα φαρμακερά κατάλοιπα των καυσίμων και της βενζίνης των σκοτώστρων (φονικών κουρσών), ενώ συχνά εργαζόταν με βάρδιες σε τρεις συγχρόνως δουλειές. Χώρια οι ενασχολήσεις στα κτήματα.

Ήταν όμως, ως μη ώφελε, συν τοις άλλοις, και πολύ τσαχπίνης αφού "αρραβωνιάστηκε" τρεις φορές, τη μια μάλιστα με το μασκάρωμα του αξιωματικού του ναυτικού - αφού τέτοιον επιθυμούσε η προκομμένη - ως που από φόβο μην αποκαλυφθεί έγινε καπνός το "παιδί" (γαμπρός).

Το ζευγάρι απέκτησε τρία όμορφα και πανέξυπνα κορίτσια, ένα εκ των οποίων ήταν σχεδιάστρια ρούχων κ. α., το δεύτερο δεξί του χέρι και όχι τυχαία νοικοκυρά και το τρίτο αξιωματικός του ναυτικού - μια νέα συνήθως επαγγελματική και προβληματική παράμετρος - (αυτές θα φυλάνε τα παραμεθόρια φυλάκια;!). Καλύτερα να "προφυλαχθούν". Τα παιδιά ήταν κατά το μάλλον ή ήττον καλά αποκατεστημένα, και χαιρόταν τα πολλά και πολύμορφα κουτσούβελά τους.


Η κυρά ετούτη με τα μπιγκουντιά άθελα έσπρωξε τον γράφοντα σε ανάλογο έργο του Β. Παπαδαντωνάκη με τίτλο "Φιλαρέσκεια", σ’ ένα γύψινο δηλαδή εκμαγείο του κεφαλιού της θεάς Υγείας του Σκόπα με τα μπιγκουντιά, και το οποίο δίδει το μήνυμα: "Μήπως είναι ένας πλειότερος εξανθρωπισμός της "θεανδρικότητας" της Υγείας, ή ότι, όπως λέγει ο Παπαδαντωνάκης, κάτι που δείχνει ακριβώς πόσον άσχημες γίνονται οι γυναίκες στην αιώνια προσπάθειά τους να ομορφαίνουν για να αρέσουν, ειδικότερα μάλιστα με τις σύγχρονες καταπληκτικές μεθόδους της πλαστικοχειρουργικής (Lifting), της οποίας οι δυσάρεστες συνέπειες εμφανίζονται συνήθως αργότερα". 1

Αν λοιπόν αυτό είναι έτσι, τότε δεν θα μπορούσε να εξαιρεθεί ούτε η κυρά.


_____________________
1- Δρος. Αθανασίου Παπά
Βαρθολομαίος Παπαδαντωνάκης.
Ένας υπερβατικός και πολυδιάστατος καλλιτέχνης, Θεσσαλονίκη 2008. σ. 14 (εικ. 4. σ. 42)

Αναδημοσίευση κειμένου από την Απογευματινή Κωνσταντινουπόλεως (29-7-2009)

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΙΔΙΟΙ, ήτοι φανατικοί


Τμήμα του Λίθου VI της Ανατολικής Ζωφόρου Παρθενώνα. Θεοί: Ποσειδώνας, Απόλλωνας, Άρτεμις και Αφροδίτη - Credit Νίκος Δανιηλίδης

Aπό το φωτορεπορτάζ της εφημερίδας ΤΟ ΒΗΜΑ


Στη σημερινή Ελευθεροτυπία, με αφορμή την λογοκρισία του φιλμ του Κ. Γαβρά για τον Παρθενώνα, υπάρχει ένα διάλογος γύρω από το Ποιοί βανδάλισαν τον Παρθενώνα.

Ο καθηγητής αρχαιολογίας και διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Νίκος Σταμπολίδης μας δίνει μια νηφάλια επιστημονική ερμηνεία για τον ρόλο των χριστιανών στην υπόθεση Παρθενών:


«Δεν μπορεί να πει ποτέ κανείς ποιοι ήταν ακριβώς, διότι τέτοιου είδους πράξεις γίνονται συνήθως από φανατισμένα πλήθη ή ομάδες συχνά υποκινούμενες. Η Ιστορία στον ρου της έχει πολλά τέτοια παραδείγματα. Για το κάψιμο π.χ. της Βιβλιοθήκης της Αλεξάνδρειας δεν μπορεί κανείς να προδιορίσει τον τύπο των ανθρώπων που προέβησαν σε αυτή την ενέργεια. Γιατί σε έναν ομαδικό βανδαλισμό ποτέ δεν ξέρεις αν έχουν παρεισφρύσει στοιχεία που ανήκουν στην "ομάδα πρωτοβουλίας" ή όχι. Πρέπει να είναι κανείς πολύ επιφυλακτικός, γιατί μπορεί ο βανδαλισμός να έχει γίνει από ένα χέρι και η σφραγίδα της ταυτότητας να έχει χαραχθεί από άλλο χέρι μεταγενέστερα. Πάντως, οι βανδαλισμοί τέτοιου είδους γίνονται πάντα σε εποχές που υπάρχει κρίση. Σε μια περίοδο που δεν υπάρχει ένα απόλυτο status quo και ομάδες πολιτικές, θρησκευτικές και άλλες συγκρούονται για να υπερισχύσουν και ξεσπούν στα μνημεία. Είμαι βέβαιος ότι αυτό ακριβώς συνέβη και στην περίπτωση του Παρθενώνα.

Η επικράτηση του Χριστιανισμού με το διάταγμα των Μεδιολάνων (312-313) του Μεγάλου Κωνσταντίνου, ένα διάταγμα ανεξιθρησκίας, η μετέπειτα αναβίωση των ειδώλων με τον Ιουλιανό τον Παραβάτη (361-363) και στη συνέχεια με τον Μέγα Θεοδόσιο, που ανακηρύσσει τη χριστιανική θρησκεία ως επίσημη θρησκεία της αυτοκρατορίας (380), ήταν μια εποχή που χαρακτηρίζεται από ένα συνεχές πισωγύρισμα. Ολα αυτά στον 4ο αιώνα. Δεν μπορεί οι εναλλαγές αυτές να μη δημιούργησαν αντιπαλότητες και αντεκδικήσεις.

Θεωρώ επίσης βέβαιο ότι, όπως υπήρχαν κρυπτοχριστιανοί πριν από τον Μ. Κωνσταντίνο, έτσι θα υπήρχαν και κρυπτοειδωλολάτρες μετά τον Θεοδόσιο. Γι' αυτό πολύ συχνά βλέπουμε οι Χριστιανοί να χρησιμοποιούν τους αρχαίους ναούς. Τους μετατρέπουν σε εκκλησίες με αποτέλεσμα να τους προστατεύουν. Αν ήταν φανατισμένοι, θα τους γκρέμιζαν συθέμελα και σήμερα δεν θα είχαμε καν Παρθενώνα.

Στις Συρακούσες βλέπεις σήμερα την Αρχιεπισκοπή τους να είναι κτισμένη πάνω στον ναό της Αθηνάς. Τους δε μεγάλους λίθινους λέβητες να τους χρησιμοποιούν για το αγίασμα. Εξαρτάται λοιπόν για ποια ποιότητα χριστιανών μιλάμε. Γιατί όλοι οι χριστιανοί δεν ήταν ίδιοι».

Νομίζω πως έτσι είναι τα πράγματα. Δυστυχώς και σήμερα υπάρχουν φανατικοί "χριστιανοί", οι οποίοι με το πρόσχημα της "ακραιφνούς" ορθοδοξότητάς τους, κατακρίνουν, σπιλώνουν, συκοφαντούν, θα 'θελαν να δολοφονήσουν - ει δυνατόν - όσους εκφράζουν άλλη άποψη από την δική τους. Εννοείται πως θεωρούν εαυτούς αλαθήτους, πάντα εν ονόματι της πίστεως! Ο φανατισμός σήμερα δεν στρέφεται εναντίον μαρμάρων, αλλά εναντίον προσώπων. Αυτός όμως ο χριστιανοφασισμός δεν περνάει στις μέρες μας. Ακόμα κι αν υπάρχουν - ακόμα δυστυχώς - εξουσίες που υπολογίζουν τον φανατισμό και την μισαλλοδοξία τοιούτων χριστιανών.



ΜΕ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΧΟΡΩΔΙΑ ΣΤΙΣ ΠΡΕΣΠΕΣ


Mε την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία υπό τον Λυκούργο Αγγελόπουλο στις Πρέσπες 2009. Το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων δείτε εδώ.


Η συμμετοχή μας είναι την τρίτη βραδιά, 23 Αυγούστου στις 8 το βράδυ, οπότε και θα πραγματοποιηθεί στον Άγιο Αχίλλειο μια μεγάλη εκδήλωση υπό τον γενικό τίτλο «Η φωνή των Βαλκανίων» και με συντονιστή και αφηγητή τον Σπύρο Σακκά. Θα συνδεθούν μέσα από την ανθρώπινη φωνή, σε όλα τα είδη του τραγουδιού και της αφήγησης, οι χώρες που θα πάρουν μέρος.


Οι συντελεστές που θα αναλάβουν το δύσκολο αυτό εγχείρημα είναι:

Σοφία Σπυράτου - σκηνοθεσία, Ανδρέας Μπέλλης - φωτισμοί και Γιάννης Μετζικώφ - σκηνικά & κοστούμια.

Θα παρουσιαστούν στη ροή του προγράμματος φωνές και μουσικοί με διαφορετικούς τρόπους και ανάμεσά τους: πολυφωνικό συγκρότημα από την Ήπειρο, η σοπράνο Μάτα Κατσούλη, η ηθοποιός Κοραλία Καράντη, ο σπουδαίος μπάσος Δημήτρης Κασιούμης, ο διεθνής Φλωρινιώτης τενόρος Σώτος Παπούλκας και ο Κύπριος τενόρος Δώρος Δημοσθένους, η Νένα Βενετσάνου, η Σαββίνα Γιαννάτου, ο Γιάννης Χριστόπουλος, οι «Τραγουδιστάδες τση Ζάκυνθος», η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία υπό τον Λυκούργο Αγγελόπουλο, το τρίο του Παντελή Στόϊκου με τα χάλκινα της περιοχής, οι Γυναικείες Βουλγάρικες Φωνές, ο πιανίστας Φρίξος Μόρτζος και ο Χρόνης Αηδονίδης με παραδοσιακά της Θράκης και του Πόντου.


Η Χάρις Αλεξίου σε συνεργασία με τον Σπύρο Σακκά θα παρουσιάσει τραγούδια εκπλήξεις κατάντικρυ στην Μεγάλη Βασιλική του Αγίου Αχιλλείου, που θα δείχνουν το διαχρονικό βάθος της ελληνικής φωνής από την Αρχαιότητα ως το Βυζάντιο και μέχρι σήμερα.



Η φωτογραφία της ΕΒΧ είναι του Νίκου Διονυσόπουλου (Αγία Σοφία Κιέβου, Ιούλιος 2008).




Πέμπτη, 30 Ιουλίου 2009

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΟ ΕΡΜΙΤΑΖ





Στο περίφημο μουσείο της Αγίας Πετρούπολης Ερμιτάζ, το οποίο επισκέφθηκα πριν ένα μήνα, υπάρχει και τμήμα Βυζαντινής Τέχνης με πολλά από τα εκθέματα να προέρχονται από το Άγιον Όρος.
Ενδεικτικά δημοσιεύω εδώ τρεις φωτό από κειμήλια διαφόρων εποχών: Βυζαντινή (η Παναγία), Παλαιοχριστιανική (οι παραστάσεις σε μάρμαρο), Ρωσική Τέχνη (το Ευαγγέλιο και τα σκεύη για την Θ. Λειτουργία).

Τετάρτη, 29 Ιουλίου 2009

Ο π. ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΤΣΕΤΣΗΣ για αδόκιμες απόψεις περί Οικουμενικού Πατριαρχείου και Χάλκης


Ο Μ. Πρωτοπρεσβύτερος του Οικουμενικού Θρόνου π. Γεώργιος Τσέτσης, μπαίνει στον κόπο και απαντά σ' έναν ακόμη ανόητο Ελλαδίτη, ο οποίος σε επιστολή του στον ημερήσιο τύπο αναπαράγει όλες τις γνωστές αθλιότητες εναντίον του Οικουμενικού Πατριαρχείου και του αιτήματός του για το άνοιγμα της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης.

Το κείμενο του π. Γεωργίου μπορείτε να διαβάσετε ολόκληρο στο amen.gr

Eδώ αναδημοσιεύω μόνο τα όσα επιστημονικά σημειώνει για τον οικουμενικό χαρακτήρα της Σχολής της Χάλκης, αλλά και για την πανορθόδοξη εμβέλεια του Οικουμενικού Θρόνου:

"Θα ήθελα να διευκρινίσω ότι η Σχολή της Χάλκης δεν είχε διόλου περιορισμένο τοπικό χρακτήρα, καθώς εξυπονοεί το γράμμα. Από τα πρώτα ήδη χρόνια της ιδρύσεώς της το 1844, η Θεολογική αυτή Σχολή είχε μια οικουμενική διάσταση και μιά διορθόδοξη αποστολή, όπως και ο Θρόνος που την είχε ιδρύσει. Σπούδασαν σ΄αυτήν όχι μόνο Πολίτες και Ίμβριοι, αλλά και εκατοντάδες Ελλαδικοί, Κύπριοι, Σέρβοι, Ουκρανοί, Αιθίοπες, Αιγύπτιοι, Λιβάνιοι και Σύροι φοιτητές, (Αραβορθόδοξοι, όμως, και όχι μουσουλμάνοι!), πολλοί από τους οποίους ανέλαβαν Επισκοπικές, Αρχιεπισκοπικές και Πατριαρχικές έδρες στις χώρες τους, ενώ έτεροι αναδείχθηκαν επιφανείς πανεπιστημιακοί διδάσκαλοι.

Το γράμμα του Αθηναίου αυτού, με ανώτατη μάλιστα μόρφωση επιστολογράφου, (δηλώνει διπλωματούχος μηχανολόγος του Μετσόβιου Πανεπιστημίου,) είναι δηλωτικό της παντελούς άγνοιας πολλών, μορφωμένων και μη, νεοελλήνων όσον αφορά στην φύση, την πανορθόδοξη εμβέλεια και το διακόνημα τού Οικουμενικού Πατριαρχείου και ιδρυμάτων του. Όπως είναι δηλωτικό και της πλήρους αμάθειάς τους σχετικά με τη ζωή και μαρτυρία της Πολίτικης Ρωμιοσύνης και της προσφοράς της στα ελληνικά γράμματα και τον νεοελληνικό πολιτισμό. Και είναι κρίμα, αλλά και επιζήμιο για το Γένος, να διοχετεύονται από τον Τύπο παρόμοιες αναλήθειες και κακεντρέχειες, με γελοίους και πομπώδεις μάλιστα τίτλους, όπως: «Τούρκος ή Εβραίος ο Οικουμενικός Πατριάρχης σε λίγα χρόνια!» («Το Παρόν»), την στιγμή κατά την οποία βάλλεται πανταχόθεν το Φανάρι και κινητοποιούνται ουκ ολίγοι προκειμένου να επιβάλουν στην καθ’ ημάς Ανατολή μια «Νέα Τάξη Ορθοδόξων Πραγμάτων».

Ο Λ. ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΜΕ ΤΟ ENSEMBLE ORGANUM ΑΠΟΨΕ ΣΤΟ ESSEN



Απόψε το βράδυ στις 8, αγαπητοί συνοδίτες, στην Basilika St. Ludgerus στο Essen της Γερμανίας θα δώσει μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συναυλία το Ensemble Organum του Marcel Peres, με παλαιορωμαϊκά μέλη.
Η συμβολή του Marcel Peres γύρω από την ερμηνεία του γρηγοριανού μέλους είναι σίγουρα μεγάλη στον καιρό μας, καθώς μετά από έρευνα προτείνει έναν πιο ...ανατολικό τρόπο ερμηνείας.
Σ' αυτή του την προσπάθεια πολύτιμος αρωγός έχει σταθεί ο Λυκούργος Αγγελόπουλος, διευθυντής της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας, ο οποίος έχει ηχογραφήσει πολλούς δίσκους με το Ensemble Organum και έχει συμμετάσχει σε εκατοντάδες συναυλίες ανά τον κόσμο. Στην αποψινή συναυλία στο Essen θα συμμετάσχει και ο Λυκούργος Αγγελόπουλος.
Να ήμουν εκεί...

Ας μην ξεχνάμε ότι και η Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία έχει εντάξει στο ρεπερτόριό της μέλη από την έρευνα του M. Peres.

Η ΦΙΛΑΡΜΟΝΙΚΗ ΤΟΥ ΑΙΓΙΟΥ ΑΠΟΨΕ ΣΤΟΝ ΒΟΣΠΟΡΟ



Aπόψε το βράδυ στις 8.30, αγαπητοί φίλοι, στην Κωνσταντινούπολη συναυλία ελληνικής μουσικής που διοργανώνει ο Δήμος Σαρίγιερ με την υποστήριξη των Kοινοτήτων Βοσπόρου και τη συμμετοχή της Φιλαρμονικής Ορχήστρας και Χορωδίας του Δήμου Αιγίου.


Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στο αμφιθέατρο των Αθλητικών Εγκαταστάσεων του Darüşafaka στο Maslak. Την εκδήλωση θα τιμήσει με την παρουσία του ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος.
Την ευθύνη της διοργάνωσης έχει ο Νιχωρίτης Λάκης Βίγκας, δυναμικό στέλεχος της Ομογένειας.
Η Φιλαρμονική Ορχήστρα και Χορωδία του Δήμου Αιγίου έδωσε συναυλία την περασμένη Κυριακή 26 Ιουλίου στη νήσο Πρώτη, στην Ι. Μονή Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, επί τη λήξει της α' θερινής περιόδου λειτουργίας της Παιδουπόλεως.



Τρίτη, 28 Ιουλίου 2009

ΣΤΟ ΑΓΙΑΣΜΑ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗΣ ΣΤΟ ΝΙΧΩΡΙ ΤΟΥ ΒΟΣΠΟΡΟΥ


Στο αγαπημένο μου Νιχώρι του Βοσπόρου, στην Βασιλεύουσα, εκτός από τους θαυμάσιους ναούς της Παναγίας της Κουμαριώτισσας (που ύμνησε κι ο Καβάφης), του Αγίου Νικολάου, του Αγίου Γεωργίου (μετόχι του Παναγίου Τάφου), του παρεκκλησίου των Χριστού Γεννών, του ρωμαίϊκου νεκροταφείου που κοιτάζει αφ' υψηλού τον Βόσπορο, υπάρχει και το Αγίασμα της Αγίας Παρασκευής. Και κάθε χρόνο συρρέουν οι πιστοί Νιχωρίτες, και όσοι βρίσκονται εκεί για καλοκαίρι, και τιμούν την Αγία ψέλνοντας την Παράκλησή της.



Σ' αυτήν την φωτό ο πρόεδρος της Κοινότητας της Παναγίας της Κουμαριωτίσσης Λάκης (Παντελής) Βίγκας - του εύχομαι και από το ιστολόγιο τα χρόνια πολλά για τα ονομαστήριά του - μαζί με τον γιό του Μάριο χτυπά την καμπάνα του Αγιάσματος.
Το καντήλι της Ρωμιοσύνης καίει στον Βόσπορο, ο ήχος της καμπάνας σκίζει τον αέρα, το λιβάνι σμίγει με τις ευωδιές της φύσης, οι ψαλμουδιές αντηχούν στη γύρω περιοχή, η Ρωμιοσύνη ζει!



ΠΕΡΙ ΛΟΓΟΚΡΙΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΑΤΡΙΑΣ - Κ. ΓΑΒΡΑΣ ΚΑΙ Ι. ΣΥΝΟΔΟΣ


Ο εξαίρετος συνιστολόγος ardalion τα γράφει θαυμάσια για την λογοκρισία της ταινίας του Κώστα Γαβρά για το Μουσείο της Ακρόπολης, μετά από σχετική συζήτηση στην Ι. Σύνοδο.
Διαβάστε τις δύο σχετικές αναρτήσεις του:

Ο Παρθενώνας, ο Γαβράς και η Ιερά Σύνοδος

Οι φίλοι και οι εχθροί του Παρθενώνα

Παραθέτω εδώ δύο χαρακτηριστικά αποσπάσματα που με εκφράζουν ιδιαίτερα:

- Δεν μπορώ να αντιληφθώ γιατί η Ιερά Σύνοδος στον 21ο αιώνα θα πρέπει να ταυτιστεί με σκοτεινά κομμάτια της ιστορίας. Ή να απολογηθεί για εγκόσμιες πρακτικές που απάδουν του μηνύματος της Βασιλείας του Θεού, και της γενικότερης εκκλησιαστικής προοπτικής που δεν ταυτίζεται με ιστορικές δομές αλλά τις μεταμορφώνει ή, καλύτερα, τις υπερβαίνει. Για να μας πάει κάπου αλλού, εν τέλει, η Εκκλησία. Και να μας κάνει ελαφρύτερους. Χωρίς ιδεολογικά φορτία. Και κυρίως, χωρίς ψυχαναγκασμούς για λάθη τα οποία υποκριτικά αρνείται να τα δει και να τα καταγγείλει. Γιατί ο φανατισμός είναι λάθος και παθολογία…

- Πέρα από τις δηλώσεις του Γαβρά περί λογοκρισίας που δεν μπορώ να διαφωνήσω, έχω αντιρρήσεις για το συγκεκριμένο φιλμ. Και οι αντιρρήσεις μου δεν είναι στο καλλιτεχνικό μέρος όσο στην τεκμηρίωσή του. Είδα το ταινιάκι που κόπηκε και ομολογώ ότι και ο Γαβράς δεν απέχει πολύ από τη λογική του άσπρου-μαύρου: οι κακοί χριστιανοί, οι εχθροί της αρχαιότητας, που καταστρέφουν. Και ξαναλέω, δεν διαφωνώ μαζί του, όπως είπα παραπάνω με την καταγγελία της βαρβαρότητας. Kαι προφανώς είναι σύμφωνος με αυτό και ο σκηνοθέτης Κ. Αρβανιτάκης που χρησιμοποιεί το υλικό του Γαβρά στη δική του εκδοχή, μια μάλλον περιγραφική αφήγηση των γεγονότων, φτιαγμένη για εκπαιδευτική τηλεόραση.

Προβληματίζομαι με μια αρχαιολατρεία που συχνά εμποδίζει να δούμε την τοπική ιστορία, την εξέλιξη των πραγμάτων και τον πολιτισμό που ακολουθεί τις μεταβάσεις και τις κρίσεις των κοινωνιών....

Η συνέχεια στο ΑRDALION' S WEBLOG



Ο ΤΕΛΙΚΟΣ ΤΟΥ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΥ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ


Σάββατο 25 Ιουλίου το βράδυ, χιλιάδες κόσμος ήλθε στον ανοιχτό χώρο στην Αγία Παρασκευή στα Λαγκάδια Αρκαδίας για τον τελικό του 36ου Διαγωνισμού Δημοτικής Μουσικής και Τραγουδιού. Ντόπιοι και ξένοι. Και φυσικά σύσσωμοι οι Αρκάδες πολιτικοί.

Ο Υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ανδρέας Λυκουρέντζος, οι πρώην υπουργοί Κώστας Γείτονας και Δημήτρης Ρέππας, δήμαρχοι της περιοχής, αλλά και από διάφορες περιοχές της Ελλάδας, γενικώς κόσμος πολύς!
Παρών και ο Μητροπολίτης Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίας.




Η κριτική Επιτροπή έκανε το έργο της, εκφράζοντας, όπως φάνηκε στο τέλος, και την κοινή γνώμη. Ο Δήμαρχος Λαγκαδίων Ευστάθιος Κούλης τίμησε με αναμνηστική πλακέτα την διάσημη πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, μέλος της Επιτροπής, για την προσφορά της στον πολιτισμό.


Τα μέλη της Επιτροπής (πλην Αλ. Παπαστεφάνου) με τον έχοντα την καλλιτεχνική διεύθυνση του Διαγωνισμού Βασίλη Οικονόμου.



Συζήτησα πολύ με τον βετεράνο της παραδοσιακής μας μουσικής Νίκο Καρατάσο. Ανεξάντλητος και σοφός
!

Δευτέρα, 27 Ιουλίου 2009

Ο ΠΑΤΡΙΑΡΧΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΣΤΗΝ ΤΕΝΕΔΟ


Στο Φως Φαναρίου διαβάστε, αγαπητοί συνοδίτες, τα όσα είπε ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος στην Τένεδο, σήμερα κατά την Θεία Λειτουργία.

Το Καμπαναριό του ιστορικού ναού της Κοιμήσεως της Θεοτόκου αναστηλώθηκε δαπάναις της Τουρκικής Κυβερνήσεως, αναστηλώθηκε η Επισκοπική κατοικία και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του ανθρώπου δικαίωσε την ομογένεια σε σχέση με τα περιουσιακά του ναού.
Μηνύματα ελπίδας!...


ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ ΤΟΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ - ΠΡΟΒΑ ΜΟΥΣΙΚΩΝ


Σάββατο 25 Ιουλίου το απόγευμα, στον ανοιχτό χώρο - στάδιο (διόλου μικρό) στην Αγία Παρασκευή στα Λαγκάδια Αρκαδίας, οι μουσικοί που θα διαγωνιστούν κάνουν πρόβα ήχου. Η ορχήστρα επί σκηνής συνοδεύει τους διαγωνιζόμενους, και οι τελευταίες λεπτομέρειες ρυθμίζονται από τον έχοντα τον γενικό συντονισμό Βασίλη Οικονόμου.





Αναδημοσιεύω εδώ σχετικό άρθρο για τον 36ο Διαγωνισμό Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής στα Λαγκάδια, της εφημερίδας
Απογευματινή, η οποία ήταν και χορηγός επικοινωνίας της φετινής διοργάνωσης.




Ο διαγωνισμός δημοτικού τραγουδιού στα Λαγκάδια Αρκαδίας είναι μια γοητευτική ιστορία, «που πάει κόντρα στα σημεία των καιρών» και μετρά ήδη 36 χρονοκύκλους δημιουργικής παρέμβασης στο χώρο της παράδοσης και του πολιτισμού.
Στο χώρο που δημιούργησε ο δήμος, με τη βοήθεια των απανταχού Λαγκαδινών, κοντά στο ναό της Αγίας Παρασκευής, θα διεξαχθεί και φέτος ο μουσικός διαγωνισμός, στον οποίο έχουν δικαίωμα να πάρουν μέρος μόνον ερασιτέχνες, τραγουδιστές και μουσικοί. Η πρωτοβουλία αυτή των Λαγκαδινών ξεκίνησε το 1973, με δύο στόχους: Να τιμηθεί η εθνική πολιτιστική κληρονομιά και να ενισχυθεί η διάδοση της πλούσιας μουσικής μας παράδοσης, που παραμένει ζωντανή, κυρίως στα ορεινά χωριά της πατρίδας μας. Όλες οι δημοτικές αρχές, από τότε μέχρι σήμερα, συνέβαλαν, στο μέτρο των δυνάμεών τους, στην επιτυχία και την ανάπτυξη του θεσμού.
Σήμερα είναι καιρός να γίνει το επόμενο βήμα, γιατί ο διαγωνισμός δημοτικού τραγουδιού, μοναδικός στην Ελλάδα, εκτός από παρόν, δικαιούται να έχει και μέλλον.
Την ευθύνη του καλλιτεχνικοί μέρους του διαγωνισμού την έχει ειδική κριτική επιτροπή, η οποία απαρτίζεται από γνωστές προσωπικότητες του χώρου των γραμμάτων και των τεχνών: Γιώργος Παπαδάκης (πρόεδρος), μουσικοσυνθέτης, ερευνητής της ελληνικής μουσικής λαογραφίας, Παναγιώτης Ανδριόπουλος, μουσικός-θεολόγος, Νίκος Καρατάσος, μουσικός-πρόεδρος σωματείου επαγγελματιών μουσικών, Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, μουσικός-πιανίστα, Αχιλλέας Χαλδαιάκης, επίκουρος καθηγητής Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών. Τη μουσική επιμέλεια έχει ο Κώστας Γιαννακόπουλος και την παρουσίαση θα κάνει η Νατάσα Πετρούλια. Η καλλιτεχνική διεύθυνση είναι ευθύνη του Βασίλη Οικονόμου.
Δικαίωμα συμμετοχής έχουν ερμηνευτές άνω των 15 ετών και μουσικοί παραδοσιακών οργάνων άνω των 10 ετών.
Τα βραβεία για τους νικητές είναι τρία ανά κατηγορία (ερμηνευτές και μουσικοί) και συνοδεύονται από χρηματικό έπαθλο. Μετά το διαγωνιστικό μέρος, θα ακολουθήσει, όπως κάθε χρόνο, λαϊκό γλέντι, με αυθεντική παραδοσιακή και λαϊκή μουσική, το οποίο θα συνεχιστεί μέχρι πρωίας στην πλατεία του χωριού, κάτω από τον αιωνόβιο πλάτανο, στη «μεσαριά».
Η «Α» τιμώντας τη δημοτική μας παράδοση και την πρωτοβουλία του Δήμου Λαγκαδιών, είναι χορηγός επικοινωνίας του 36ου Πανελληνίου Διαγωνισμού Δημοτικού Τραγουδιού κι εκπρόσωπός της θα παραστεί στις εκδηλώσεις.




Κυριακή, 26 Ιουλίου 2009

ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ ΑΡΚΑΔΙΑΣ


Στην Αγία Παρασκευή στα Λαγκάδια Αρκαδίας. Χθες το απόγευμα Μέγας Εσπερινός χοροστατούντος του οικείου Επισκόπου, Μητροπολίτου Γόρτυνος και Μεγαλοπόλεως κ. Ιερεμίου. Και σήμερα το πρωί Θ. Λειτουργία προεξάρχοντος του Σεβασμιωτάτου.


Το πανηγύρι είναι τετραήμερο! Με όλα τα σχετικά. Εμποροπανήγυρις και τα τοιαύτα. Μέγα το γεγονός για την ευρύτερη περιοχή.
Συνέπεσε φέτος και ο 36ος Διαγωνισμός Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής και ο κόσμος ήταν πολύς!!


Παρά την αναμφισβήτητη κοινωνική διάσταση του πανηγυριού, πολύς κόσμος προσήλθε στην εκκλησία και άναψε ένα κερί στη χάρη της Αγίας.


Ο Μητροπολίτης κ. Ιερεμίας στο κήρυγμά του τόνισε ότι δύο ημέρες της εβδομάδας δίδονται και ως ονόματα στους πιστούς: Παρασκευή (Σταύρωσις) και Κυριακή (Ανάστασις). Γι' αυτό και το Ευαγγέλιο φέρει στις δύο όψεις του τις αντίστοιχες παραστάσεις, που είναι και η πεμπτουσία της πίστης μας.


ΜΗΝΥΜΑ ΕΛΠΙΔΑΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΕΝΕΔΟ


«Λέγει ο λαός μας είναι καλόν όπου σταματήσει το κακό. Λοιπόν σταμάτησε το κακό και ζήσαμε αυτές τις δεκαετίες. Είθε ο Θεός που είναι Θεός της δικαιοσύνης να αποκαταστήσει τις αδικίες που έγιναν αυτά τα τελευταία χρόνια εις βάρος του ομογενειακού στοιχείου και εδώ εις την Τένεδον και εις την Ίμβρον, όπου η Ρωμιοσύνη ανθούσε και ζούσε ευτυχισμένη, ζούσε στον τόπο της, δεν ήμασταν ξένοι σ’ αυτά τα νησιά, αλλά μας ανάγκασαν να φύγουμε. Εύχομαι να έλθουν καλύτερες ημέρες. Για μένα προσωπικά δεν είναι ουτοπία. Θα έλθουν. Ο Θεός είναι μεγάλος».
Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος, Τένεδος (χθες)

Διαβάστε στο Φως Φαναρίου, αγαπητοί συνοδίτες, το ρεπορτάζ του Νίκου Μαγγίνα για την επίσκεψη του Οικουμενικού Πατριάρχου Βαρθολομαίου στην Τένεδο.



Σάββατο, 25 Ιουλίου 2009

ΟΙ ΠΡΟΚΡΙΜΑΤΙΚΟΙ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΤΑ ΛΑΓΚΑΔΙΑ


Σήμερα το πρωί, αγαπητοί συνοδίτες, εδώ στα Λαγκάδια Αρκαδίας έγιναν οι προκριματικοί του 36ου Πανελλήνιου Διαγωνισμού Δημοτικού Τραγουδιού και Μουσικής, που διοργανώνει με επιτυχία ο Δήμος Λαγκαδίων, με τη φροντίδα του Δημάρχου Ευστάθιου Κούλη και την ανύστακτη μέριμνα του Βασίλη Οικονόμου.

Την κριτική επιτροπή αποτελούν: ο συνθέτης Γιώργος Παπαδάκης - πρόεδρος, ο σπουδαίος παραδοσιακός μουσικός Νίκος Καρατάσος, η γνωστή πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, ο καθηγητής Βυζαντινής Μουσικολογίας Αχιλλέας Χαλδαιάκης και ο γράφων.



Εξαιρετικά παρήγορο το γεγονός ότι πέρασαν από μπροστά μας νέα παιδιά, έφηβοι, που με πολύ ζήλο τραγούδησαν - μέχρι και κλέφτικα! - έπαιξαν παραδοσιακά όργανα, μας μετέφεραν στον δικό τους κόσμο της παραδοσιακής μουσικής.

Προσήλθαν και μεγάλοι! Μέχρι κι ένας 80χρονος! Όλοι αξιόλογοι, έτσι ή αλλιώς.






Εδώ τα μέλη της κριτικής επιτροπής στο Δημαρχείο, όπου διεξήχθησαν οι προκριματικοί, με τον δραστήριο Δήμαρχο Λαγκαδίων (όρθιο).

Το βράδυ οι τελικοί αγώνες.

Χαίρετε, από τα Λαγκάδια!



Παρασκευή, 24 Ιουλίου 2009

ΙΔΙΩΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΟΜΕΝΗ ΠΟΛΛΑΠΛΩΣ


Όπως πολύ σωστά μου επεσήμανε ο Αρχιεπίσκοπος των Παλαιοκαθολικών στην Ελλάδα κ. Γεώργιος Παπαθανασίου, τον οποίον δεν γνωρίζω, σε σχετική επιστολή του, το άρθρο μου Ως εδώ η ομηρεία στη μισαλλοδοξία, πρωτοδημοσιευμένο στο www.amen.gr αναδημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Ενοριακές Καμπάνες των Καθολικών Ενοριών Σύρου. Μπορείτε να το δείτε και σεις, φίλοι μου, στο φ. 711 της 21ης Ιουνίου, σ. 3.

Το ενδιαφέρον, όμως, είναι ότι την επιστολή του Αρχιεπισκόπου των Παλαιοκαθολικών προς εμέ, αναδημοσιεύει η Ορθόδοξη Ομάδα Δογματικής Έρευνας, με την ένδειξη:

Αναδημοσίευση μιας επιστολής του Αρχιεπισκόπου των Παλαιοκαθολικών στην Ελλάδα κ. Γεωργιου Παπαθανασίου προς ένα blog που υποστηρίζει το Οικουμενι(στι)κό ρεύμα, η οποία προσφέρει και μια ανεξάρτητη ματιά στο θέμα διαλόγων με τους λατίνους. Αφορμή ήταν κάποιες διαμαρτυρίες ορθοδόξων σε επιστημονική μερίδα ορθοδόξων και λατίνων θεολόγων στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ).

Ο καθένας, λοιπόν, παίρνει ό,τι θέλει, κατά το συμφέρον του κάθε φορά, από την Ιδιωτική μας Οδό. Ακόμα και ο των Παλαιοκαθολικών Αρχιεπίσκοπος "δικός μας" εφ' όσον τάσσεται εναντίον του διαλόγου.

Όλα μέσα στο "αντι - οικουμενιστικό" παιχνίδι είναι...


Πίνακας:
Τοπίο με Εκκλησάκι [Μύκονος] - λάδι σε χαρτόνι επικολλημένο σε κόντρα πλακέ 50 x 70 εκ.
Ουμβέρτος Αργυρός (1884-1963)


ΜΑΡΚΕΛΛΟΣ (Χρυσικόπουλος) ΜΟΥΣΙΚΗ ΜΠΑΡΟΚ


Ο φίλος μου Μάρκελλος Χρυσικόπουλος, γιός του Στάθη Χρυσικόπουλου και της Έρσης Σωτηροπούλου, είναι από τα νέα πρόσωπα της μυθολογίας μου.
Δεινός τσεμπαλίστας – χωρίς υπερβολή – έχει συμβάλλει καθοριστικά τα τελευταία χρόνια στην ανάδειξη της μουσικής μπαρόκ στην Ελλάδα. Είτε με το σύνολό του Latinitas Νostra, είτε με τις σπουδαίες συνεργασίες του με τον μαέστρο Γιώργο Πέτρου και την Ορχήστρα Πατρών, είτε με πολλές άλλες ευκαιρίες που δεν είναι δυνατόν να απαριθμήσω εδώ.Είναι και δάσκαλος. Διδάσκει στο Δημοτικό Ωδείο Πατρών και σε διάφορα σεμινάρια για την μπαρόκ μουσική ανά την Ελλάδα. Και μ’ αρέσει γιατί είναι αυστηρός δάσκαλος, παρ’ ότι νέος στην ηλικία. Ζητάει απ’ τους μαθητές του το μέγιστο, χωρίς να τους χαρίζεται στο παραμικρό.


Έχω συμμετάσχει, ως ακροατής, σε πολλές συναυλίες του. Μια φορά στη Ρόδο, πριν τρία χρόνια, συμπράξαμε κιόλας σε μια …εναλλακτική συναυλία. Εκείνος με το σύνολό του κι εγώ με τον Λυκούργο Αγγελόπουλο.
Πάντα και παντού με το ίδιο πάθος. Μουσικός ως το μεδούλι, στάζει μουσική από παντού. Πάντα βάζει στόχους υψηλότατους. Και οι απαιτήσεις από τον εαυτό του… παράλογες! Επ’ ουδενί θέλει να προδώσει την ερωμένη του. Θα ήταν σα να απατούσε τον εαυτό του.
Αλλά, πέρα από αληθινός μουσικός είναι κι ένας απίθανος τύπος! Ουσιαστικά ανατρεπτικός, αρέσκεται στο περιθώριο – εξ’ ου και με πήγε προ καιρού σ’ ένα αραβικό καφενείο στο Βοτανικό για τάβλι! – στα όμορφα κορίτσια, στην ταχύτητα της μηχανής του, στα βιβλία περί μυστικισμού. Είναι συλλέκτης σπάνιων βιβλίων, φωτό και κάθε τι που ενέχει ανατρεπτικότητα.


Όταν κάποτε διάβασε στην Ιδιωτική Οδό σχόλια αναγνωστών εναντίον μου, μού είπε ότι με ζηλεύει και θα ήθελε να μου μοιάσει!!
Έλα όμως που κι εγώ το ίδιο λέω για κείνον! Να μπορούσα να παίξω ένα lamento του Μοντεβέρντι ή έναν από τους …τζαζ μπαρόκ αυτοσχεδιασμούς του.
Αρκούμαι στο να του ευχηθώ τα κάλλιστα – γιόρταζε προχθές! – που του πρέπουν, φυσικά, και να υπολογίζω σε ωραίες αθηναϊκές εξόδους μαζί του προσεχώς.

Related Posts with Thumbnails