Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2008

ΣΤΗΝ ΑΚΡΟΠΟΛΗ

Ανηφορίζοντας το πρωί του περασμένου Σαββάτου στην Ακρόπολη και καθώς προσπαθούσα να αποτυπώσω κάτι τι το ελάχιστο φωτογραφικά, σκεφτόμουν τα κείμενα των ξένων διανοουμένων που είχα διαβάσει πρόσφατα στο περιοδικό ΤΟ ΔΕΝΤΡΟ, σχετικά με αυτό το μνημείο - θαύμα, που όπως λέει κι ο Γιανναράς δεν γνωρίζουμε γιατί έχει τόση σημασία.

Ο Τζούλιο Καπρίν επισκέπτεται την Ακρόπολη μάλλον τον Ιούνιο του 1933 και αποφαίνεται κατηγορηματικά: "Όχι, αυτά που βρίσκονται στην Ακρόπολη δεν είναι ένας σωρός από ερειπωμένα μνημεία. Δεν έχουν τη θλίψη και την περιφάνεια των ερειπίων. Είναι κάτι το διαφορετικό που δεν μπορεί να μετρηθεί ούτε σύμφωνα με το χώρο ούτε σύμφωνα με το χρόνο. Είναι κάτι που θα μπορούσε να μείνει έτσι για πάντα: ερείπια, αν θέλετε, αλλά ερείπια ενός θαυμαστού οργανισμού ο οποίος, ακρωτηριασμένος ξανά και ξανά, μένει πάντα ζωντανός σε κάθε ένα από τα επιζώντα μέλη του. Ποιος έχει δει ποτέ ένα άγαλμα της Νίκης που να μην είναι αποκεφαλισμένο; Και ποιος θα απαιτήσει το κεφάλι της για να πει ότι είναι ζωντανή;"



Ο μεγάλος Πολωνός ποιητής Ζμπίγκνιεφ Χέρμπερτ (1924-1998) έγραψε για την εμπειρία του: "Η Ακρόπολις ήταν τότε για μένα κάτι σαν γλυπτό - όχι αρχιτεκτονικό σύνολο, ακριβώς γλυπτό. Το ερειπωμένο νότιο περιστύλιο του Παρθενώνα, οι χαμηλά κομμένοι κορμοί των κιόνων προκαλούσαν τη συστολή της καρδιάς. Οι πέτρες έδιναν μάχη με το επιτιθέμενο κενό. Από το λαιμό μου δεν έβγαιναν λέξεις ορθολογικής πίστης..."


Στην Ακρόπολη ισχύει στο ακέραιο η παρατήρηση του Τζ. Καπρίν: "Βγαίνει κανείς για μια στιγμή, από τη σκλαβιά του εφήμερου χρόνου. Δεν υπάρχει πια ούτε πόνος ούτε ευχαρίστηση, μόνο αυτή η ηρεμία, αυτή η ειρήνη του ανθρώπου στο σύμπαν".




4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Φίλτατε Παναγιώτη χαῖρε! Ἐπίτρεψέ μου δίπλα στὶς σκέψεις ποὺ παραθέτεις σχετικὰ μὲ τὴν Ἀκρόπολη, νὰ προσθέσω καὶ τὴ δικὴ μου ταπεινὴ σκέψη. Ὁ λαὸς ποὺ ἐνεπνεύσθη καὶ δημιούργησε αὐτὰ τὰ μνημεῖα ΔΕΝ ΥΦΙΣΤΑΤΑΙ. Οἱ Νεοἐλληνες ΟΥΔΕΜΙΑΝ ΣΧΕΣΙΝ ἔχουμε μὲ τὴν πολιτιστικὴ κληρονομιὰ -ἤ μὲ ὁτιδήποτε πραγματικὰ "Ἑλληνικό"- ποὺ φωτογράφισες τόσο ἀριστοτεχνικά. Εἶναι μιὰ σκέψη ποὺ πάντοτε κάνω ὑποκλινόμενος στὰ μνημεῖα τῶν Ἀρχαίων Ἑλλήνων. Θλιβερὴ σκέψη μὰ πέρα γιὰ πέρα ἀληθινή.
Πραΰθυμος

panagiotisandriopoulos είπε...

Αγαπητέ μου Πραύθυμε,

Είμαι στα εκδοτήρια της Ακροπόλεως για να βγάλω εισιτήρια για μένα και τους φίλους μου.
Έρχεται ένας "Έλληνας" και μόλις αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να πληρώσει αρχίζει να φωνάζει έξαλλος:
"Εγώ είμαι Έλληνας και θα πληρώσω για να δω τον τόπο μου; Φεύγω".
Τότε κατάλαβα αυτό που γράφεις. Η Ακρόπολη δεν ανήκει σ' αυτούς τους Έλληνες, που ξοδεύουν παντού αλλού πάρεξ πολιτισμού!

Αντώνης Τσιλιγιάννης είπε...

Καλησπέρα σας κύριε Ανδριόπουλε...Παρακολουθώ σιωπηλά το ιστολόγιο σας εδώ και μερικές εβδομάδες από τότε που το ανακάλυψα και αποφάσισα να αφήσω κι εγώ σήμερα ένα σχόλιο...Ο Παρθενών πέρα από όλα τα άλλα είναι το υπέρτατο αρχιτεκτόνημα. Η εφαρμογή του μέτρου και της αρμονίας σε κτίριο. Μόνον η Αγία Σοφία και ο Καθεδρικός Ναός της Αμιένης (ο "γαλλικός Παρθενών" κατα τον Viollet le Duc) ήτανε εξίσου επιδραστικοί για την αρχιτεκτονική όπως ο Παρθενών...Είχα την χαρά και την τιμή όχι μόνο να μελετήσω τον Παρθενώνα χαρη στη σχολή μου, αλλα και να τον επισκεφθώ στο εσωτερικό του, στο εργοτάξιο, στα πλαίσαι του μαθήματος...Η δουλειά που γίνεται εκεί είναι αξιοθαύμαστη και αξίζει την ευγνωμοσύνη όλων μας...Να'στε καλά, και τώρα που βρεθήκαμε διαδικτυακά θα τα λέμε περισσότερο...

panagiotisandriopoulos είπε...

Aγαπητέ μου Αντώνη,

Η παρουσία σου στο ιστολόγιό μου με γεμίζει αληθινή χαρά!
Είναι ακόμα και ιδιαίτερη τιμή για μένα να παρακολουθείς την εργασία μου στην μπλογκόσφαιρα, εσύ ένας νέος άνθρωπος.

Το σχόλιό σου στην ανάρτησή μου για τον Παρθενώνα είναι απόλυτα εύστοχο. Με συγκινεί το γεγονός ότι νέος φοιτητής μπαίνεις στην ουσία των θεμάτων και δεν μένεις στα τετριμμένα και επιφανειακά.

Πιστεύω κι εγώ ότι η δουλειά που γίνεται στον Παρθενώνα είναι σοβαρή και επίπονη. Και σίγουρα αξίζει το ενδιαφέρον και την ευγνωμοσύνη μας.

Καλή συνέχεια στις σπουδές σου και ελπίζω να τα λέμε εδώ διαδικτυακά. Πολύ μ' ενδιαφέρουν οι απόψεις και οι σκέψεις νέων της δικής σου ποιότητας. Διδάσκομαι!

Χαίρε! Χαιρετισμούς και στον Δημήτρη.

Related Posts with Thumbnails